No ens preguntem des de sempre en què consisteix l'acte de pensar, qui és el que pensa? Qualsevol que no accepti les coses tal com són. El primer pensador va ser sens dubte el primer maniàtic del per què. En el fons, hi ha molt pocs homes que pateixin aquesta mania. De fet, jo els he trobat en un nombre molt restringit. Anar al fons de les coses, voler arribar més aviat, patir per no aconseguir-ho, exigeix ​​un tipus d'esperit més estrany del que es creu. 
En tot cas, el per què és una malaltia insòlita, i per tant gens contagiosa.

Penso en els meus "errors" passats i no puc lamentar-los. Seria com trepitjar la meva joventut, el que no desitjo a cap preu. Els meus entusiasmes d'antany emanaven de la meva vitalitat, del meu desig d'escàndol i de provocació, d'una voluntat de pragmatisme deteriorat pel meu nihilisme d'aleshores ... El mínim que podem fer és acceptar el nostre passat, o bé deixar de pensar en ell, i considerar-lo quelcom mort i ben mort. - E.M.CIORAN