No es neix dona: s'arriba a ser-ho. Cap destí biològic, físic o econòmic defineix la figura que revesteix en el si de la societat la femella humana; la civilització en conjunt és qui elabora aquest producte intermedi entre el mascle i el castrat al qual es qualifica com a femení. Només la mediació d'un aliè pot constituir a un individu en un altre. en tant que existeix per a si, el nen no podria captar-se com sexualment diferenciat. 
Entre les joves i els homes el cos és, en primer lloc, la irradiació d'una subjectivitat, l'instrument que realitza la comprensió del món: l'univers és capturat a través dels ulls o les mans, però no per les parts sexuals. El drama del naixement i el del deslletament es desenvolupen de la mateixa manera en els nadons d'ambdós sexes que tenen els mateixos interessos i plaers; en primer terme, la succió és la font de les seves sensacions més agradables; després passen per una fase anal a la que els seus majors satisfaccions estan donades per les funcions excretòries, que els són comuns; el seu desenvolupament genital és anàleg; exploren el seu cos amb la mateixa curiositat i la mateixa indiferència; obtenen el mateix plaer incert del clítoris i del penis; en la mesura que la seva sensibilitat es objectiva, es torna cap a la mare: la pell femenina, suau, llisa i elàstica és la qual suscita desitjos sexuals, i aquests desitjos són aprehensius; tant la nena com l'home abracen agressivament a la mare, la palpen i la acaricien; tenen la mateixa gelosia si neix un altre fill, i ho manifesten amb les mateixes conductes: còlera, enutjos, disturbis urinaris; i recorren a les mateixes coqueteries per obtenir l'amor dels adults. 
Fins als dotze anys la nena és tan robusta com els seus germans, manifesta les mateixes capacitats intel·lectuals, i no hi ha cap domini en el qual li estigui prohibit rivalitzar amb ells. Si molt abans de la pubertat, i de vegades des de molt jovenet, se'ns presenta com sexualment especificada, no és perquè una sèrie de misteriosos instints la destinin ja a la passivitat, la coqueteria i la maternitat, sinó perquè la intervenció de tercers en la vida del nen és gairebé original, i perquè des dels seus primers anys la seva vocació li és imperiosament
insuflada.

Simone de Beauvoir (francesa, 1908-1986) - Companya de Sartre, amb qui inventa un nou estil de parella on prima totalment l'exercici de la llibertat. Novel·lista, assagista, memorialista, filòsofa de esquerres, escriu El segon sexe (1949), llibre de culte que genera el pensament d'alliberament de les dones del planeta. El segon sexe, (pdf) - traducció de Pablo Palant, Edicions Segle XX, II, cap. primer, Buenos Aires, 1987.