Expliquen que al recentment traspassat Alfredo Pérez Rubalcaba, el molestava que el titllesin de Maquiavèlic. No és l'ùnic, sovint es qualifica, sobretot en política, a una persona perversa, recaragolada de maquiavèl·lica en referència a Maquiavel, i qualsevol que hagi llegit el Príncrp de Maquiavel, s'adonarà que per dir-ho d'alguna manera Maquiavel no era gens maquiavèl·lic en el sentit que se li vol donar, ans al contrari. Shakespeare, crec que és a Macbeth deia allò de "la història explicada per un idiota ple d'ira i de fúria" i d'aquests sí que en tenim uns quants i ben qualificats exemplars que són els que titllen a algú de maquiavèlic.
Maquiavel possiblement va ser el primer inventor del relat, el primer politóleg de la història, però no sóc capaç d'entendre l'ús pervers que es dona a la paraula maquiavèlic, potser perquè els qui ho diuen no han llegit mai a Maquiavel, o l'han llegit malament.
Si es vol conservar una ciutat que està acostumada a viure lliure, més val governar amb el suport dels seus propis habitants, i no d'una altra manera. -
COM CONSERVAR LA CIUTAT CONQUERIDA
Com a model, tenim als espartans i als romans. Els espartans van crear tant a Atenes com a Tebas un govern oligàrquic, encara que en les dues ciutats van ser després enderrocats. Els romans per la seva banda, van destruir Càpua, Cartago i Numància, però no les van perdre. No obstant això van voler conservar Grècia d'una manera semblant a la dels espartans, és a dir, deixant-la lliure i permetent-lis les seves pròpies lleis, però no van poder aconseguir-ho, de manera que es van veure obligats a destruir moltes ciutats d'aquella província per a no perdre-la. Perquè, en veritat, no hi ha un altre mitjà més segur per mantenir una possessió que el de destruir-la. Així que qui s'apodera d'una ciutat acostumada a viure en llibertat i no la destrueix només pot esperar que aquesta el destrueixi, perquè, en cas de revolta, s'escudarà sempre en el nom de la llibertat perduda i en el de les seves antigues institucions que mai s'obliden per molt temps que hagi passat, i encara que hagin estat molts els beneficis obtinguts.
COM CONSERVAR LA CIUTAT CONQUERIDA
Com a model, tenim als espartans i als romans. Els espartans van crear tant a Atenes com a Tebas un govern oligàrquic, encara que en les dues ciutats van ser després enderrocats. Els romans per la seva banda, van destruir Càpua, Cartago i Numància, però no les van perdre. No obstant això van voler conservar Grècia d'una manera semblant a la dels espartans, és a dir, deixant-la lliure i permetent-lis les seves pròpies lleis, però no van poder aconseguir-ho, de manera que es van veure obligats a destruir moltes ciutats d'aquella província per a no perdre-la. Perquè, en veritat, no hi ha un altre mitjà més segur per mantenir una possessió que el de destruir-la. Així que qui s'apodera d'una ciutat acostumada a viure en llibertat i no la destrueix només pot esperar que aquesta el destrueixi, perquè, en cas de revolta, s'escudarà sempre en el nom de la llibertat perduda i en el de les seves antigues institucions que mai s'obliden per molt temps que hagi passat, i encara que hagin estat molts els beneficis obtinguts.
Malgrat tot el que faci o s'intenti prevenir, mentre no es disgregui i dispersi als seus habitants mai s'oblidaran d'aquest nom i d'aquestes institucions, i els tornaran a esgrimir en tant es presenti l'ocasió. Així ho va fer Pisa després de més de cent anys de domini Florentí. Tanmateix, quan les ciutats o províncies estan acostumades a ser governades per un príncep, encara que la seva estirp hagi desaparegut, com estan per una banda habituades a obeir, i de l'altra, ha desaparegut ja l'antic príncep, són incapaços d'escollir entre ells a un de nou i de viure lliures. A més, com solen trigar a empunyar les armes, amb gran facilitat un altre príncep els pot vèncer i sotmetre'ls. Però en les repúbliques hi ha més moviment, més odi, més desig de venjança, i mai obliden l'antiga llibertat, per això, el millor en aquest cas és destruir-les o viure allà.
la pregunta és: que en té de maquiavèlic Maquiavel?
la pregunta és: que en té de maquiavèlic Maquiavel?
Lo cierto es que una persona inteligente,siempre mal entendida y envidiada se le acusa de maquiavélico,porque no llegan a entender su inteligencia,no tienen capacidad para ello.Alfredo era inteligente,se había doctorado en Química,se había doctorado en la vida política,donde hay muchas personas con pocos recursos intelectuales,no hay nada más que ver la cantidad de ellos que quieren lucir carreras,doctorados falsos.No doy nombres,porque la verdad la política crispa a más de uno.No quiero decir que una persona sin carrera,no puede ser inteligente,la inteligencia se puede demostrar de muchas maneras una de ellas por la autoeducación,sin pasar por la universidad.
ResponEliminay eso que Rubalcaba no tenia ningún master en la Juan Carlos I
EliminaBusca Maquiavelismo a la wiki i entendràs perquè se li atribueix al primer politòleg..
ResponEliminaConservar la ciutat conquerida, conquistar la ciutat codiciada requereix una certa mancança moral i ètica doncs no tothom vol ser conquerit. Traspassar tots aquets límits i maquinar com fer-ho és el que s,entén per maquiavelic potser Maquiavel no era maquiavelic però potser, no ho sé perquè no l,he llegit, va ser ell qui ho va transmetre amb la seva obra al parlar-ne al exposar-ho..està interessant perquè no li havia prestat atenció..
no ho veig així, aixó és ser pràctic, lúcid, cínic si m'apuras, o simplement emprar el sentit comú.
EliminaTampoc la síndrome de Stendhal és Florència, en canvi tothom ho relaciona.. el mateix passa amb Maquiavel i el Maquiavelisme.. perdona si insisteixo però és que no he entes la teva resposta de que això és ser practic, lúcid etz.. jo no dic que Maquiavel no ho fos, el que dic és que altres a partir de l seus llibres van extreure el concepte de maquiavelisme i que per aixo se li atribueix, amb el nom de l,autor, com moltes malalties al seu descobridor.. i kaposi es un càncer però el sr. Kaposi no és un càncer...
Eliminahttps://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADndrome_de_Stendhal
EliminaDoncs jo sempre l'he associat a Florencia, potser per què a la inversa la vaig patir a l'Havana:
https://creualta.blogspot.com/
També em va agradar molt a mí la del pianista.
Eliminahttps://dejasenti-gemma.blogspot.com/2011/02/del-ponte-vecchio-al-misionero.html?m=1
EliminaQue bonic Florència i Roma.. mai més es faran coses així..
ResponEliminano hi he estat mai, A FLORENCIA va patir Stendhal la síndrome davant tanta bellesa.
EliminaTambé penso que tots tenim un punt maquiavelic en altres àmbits més desenvolupats (malaltissos) o no, pero crec que tots en tenim un punt, així com penso que no tots podem ser assassins si penso que podem ser un puntet "maquiavelics" el que passa que la majoria ens curem d,això a l,adolescencia altres no, i la cosa va a mes..
ResponEliminala part fosca és inherent a cadascú
EliminaLo de "maquiavélico" se lo endilgaron algunos de los políticos mediocres del PP a los que se enfrentó durante el triste episodio del 11-M y el posterior proceso.
ResponEliminaPara aquellos mediocres, era mas fácil insultarle que rebatir sus argumentos, que no eran otra cosa sino la verdad.
Descanse en paz, por encima de todo, era una persona honrada.
I que no va posar la ma al calaix, Rajoy ha parlat en un article molt bé d'ell. Dit queda.
Elimina