💭Zizek torna a la càrrega. Després de l'èxit del seu opuscle Pandèmia (Anagrama), el popular filòsof eslovè publica en anglès noves cròniques dels mesos de covid: Pandèmia 2. Cròniques d'un temps perdut (OR Books, encara sense data de publicació a Espanya), dedicat a aquells "les vides diàries són tan miserables que ignoren la covid i la veuen com una amenaça comparativament menor". De fet, el llibre arrenca parafrasejant Shakespeare i diu que alguna cosa fa olor de podrit a Occident, com ho proven els brots pandèmics en centenars de treballadors carnis d'Alemanya

Amb la seva habitual barreja de marxisme i psicoanàlisi lacanià, Zizek (Ljubljana, 1949) -de qui Anagrama publica també ara Com un lladre en ple dia- examina els canvis que ha experimentat la societat en la pandèmia, les ànsies de "nova normalitat", els confinaments, els negacionistes i les polítiques a què ens podria abocar la pandèmia. Fins i tot transita pel Black Lives Matter, la correcció política o el sistema Neuralink d'Elon Musk per connectar els nostres cervells a computadores i si seguiríem sent humans compartint consciències amb els altres. Aquí van algunes de les seves idees:

"L'actual pandèmia cada vegada més s'ha convertit en un conflicte de visions globals sobre la societat. A l'inici, semblava com si cert tipus de solidaritat bàsica, amb l'accent en ajudar els més amenaçats, prevaldria; però aquesta solidaritat ha donat pas, com diu John Authers, a "una amarga batalla fraccional i cultural en què principis morals rivals xiulen com metafísiques granades (...) EUA s'ha dividit gairebé en dues nacions (... ) ¿Som llibertaris que rebutgen qualsevol cosa que limiti les nostres llibertats individuals? ¿Utilitaristes disposats a sacrificar milers de vides pel benestar econòmic de la majoria? ¿Autoritaris que creuen que només el control i la regulació estatal ens poden salvar? ¿Espiritualistas New Age que creuen que la pandèmia és un avís de la naturalesa, un càstig per la nostra explotació dels recursos naturals? Creiem que Déu ens està provant i a la fi ens ajudarà a trobar una sortida? Totes aquestes idees s'assenten en una visió específica del que són els éssers humans. Per això, per enfrontar la crisi, primer tots hem de convertir-nos en filòsofs". - JUSTO BARRANCO - lavanguardia.

¿Aïllament o dependència?

"El veritable problema de la pandèmia no és l'aïllament social sinó l'excessiva dependència d'altres, de llaços socials. Podem ser més dependents que en una quarantena? La crisi vírica ens ha fet totalment conscients del que David Harvey diu la nova classe treballadora: cuidadors en totes les seves formes, des de les infermeres als que ens lliuren menjars i paquets, buiden les nostres escombraries. Per als que vam poder confinar-, aquests treballadors es van convertir en la nostra principal forma de contacte amb altres en la seva forma corporal ".

La nova classe treballadora

"Contra el lema barat que tots estem en el mateix vaixell, en la pandèmia les divisions de classe han explotat (...) Som bombardejats per celebracions sentimentals d'infermeres en primera línia de la lluita contra el virus. Però les infermeres són només la part més visible d'una sencera classe de cuidadors explotats als quals la pandèmia ha visibilitzat ".

L'ecologia

"El llaç entre la pandèmia i els nostres problemes ecològics és cada vegada més clar. Podem arribar a controlar la covid però l'escalfament global exigirà mesures molt més radicals. Greta Thunberg encertava a l'assenyalar que "la crisi climàtica i ecològica no pot ser resolta amb els sistemes polític i econòmic actuals".

¿Economia o vides?

"La pandèmia ha afectat l'economia. D'una banda ha forçat les autoritats a accions que gairebé apunten a el comunisme: una forma de renda bàsica universal, sanitat per a tothom. Però és només una cara de la moneda. Paral·lelament hi ha grans corporacions pastant riquesa i sent rescatades pels Estats. Els contorns de l'coronacapitalismo emergeixen i amb ells noves formes de lluita de classes (...) el que més necessitem és un nou ordre econòmic que ens permeti evitar la debilitant elecció entre ressorgiment econòmic i salvar vides ".

Dol i desig

"Sovint llegim com de difícil s'ha fet fer el dol pels que moren, coneguts i desconeguts, quan els funerals habituals no són possibles. ¿Però no hi ha un altre dol més bàsic que impregna el nostre espai social? Vam plorar per tal abrupte d'una sencera forma de vida (...) El problema és que no podem organitzar les coordenades dels nostres desitjos, ens cal reinventar ".

Capitalisme sacrificial

"Què economia no pot sostenir les necessàries mesures sanitàries? El capitalisme global que demana permanent autoexpansió, obsessionat amb taxes de creixement i benefici. Com explica Marinov, 'l'instint de no ferir l'economia ens ha portat una economia arruïnada i un virus que s'ha expandit per tot arreu i serà molt difícil d'eradicar' ".

¿Comunisme?

"Crec que alguna cosa com una nova forma de comunisme haurà emergir si volem sobreviure (...) el capitalisme global no pot contenir aquesta crisi perquè en el seu centre el capitalisme és sacrificial, en comptes de consumir el benefici immediatament has reinvertir, la satisfacció completa ha de ser posposada (...) amb la pandèmia se'ns demana sacrificar les nostres vides perquè l'economia continuï, com la petició d'alguns trumpistas que els majors de 60 anys haurien d'acceptar la mort per salvar la forma de vida capitalista (.. .) Pot el capitalisme sobreviure a aquest gir en la vida diària en què estem molt més exposats a la mort? No crec. Mina la lògica de posposar el gaudi que li permet funcionar".

Quina naturalesa?

"No estem 'destruintint la naturalesa? la natura', només estem cocreant una nova en la qual no hi haurà lloc per a nosaltres. ¿No és aquesta pandèmia un exemple de nova i sinistra naturalesa? No ens hauríem de preocupar molt per la supervivència de la natura, sobreviurà, solament que canviada més enllà del nostre reconeixement (...) Una nova ètica global és necessària ".

¿Políticament correctes?

"Les protestes antiracistes fallen a l'estar dominades per la passió políticament correcta d'esborrar els rastres de racisme i sexisme, passió que s'acosta molt al seu oposada, el control de la pensada neoconservador (...) Què quedarà si descartem tots els autors en els que trobem traces de racisme i antifeminismo?

Tots els grans filòsofs i escriptors desapareixeran (...) Descartes és vist àmpliament com l'iniciador filosòfic de l'hegemonia occidental, que és inmanentemente racista i sexista. Però no hem d'oblidar que la posició de Descartes de dubte universal és precisament una experiència multicultural de com la pròpia tradició no és millor que les tradicions que ens semblen excèntriques: per a un filòsof cartesià, les arrels ètniques i la identitat nacional simplement no són una categoria de veritat (...) no hi ha feminisme modern ni antiracisme sense el pensament cartesià. Malgrat els seus ocasionals lapsus racistes i sexistes, mereix ser celebrat".