Que a una persona gran li diguin "vellet", "carcamal", "cascarràbies" o "gagà", per posar alguns exemples, pot semblar simpàtic i inofensiu. La realitat és que aquestes paraules i expressions promouen l'edatisme, és a dir, la discriminació per raó d'edat –especialment de les persones grans i de vegades no tan grans– que sorgeix moltes vegades perquè es fa un ús inadequat del llenguatge.

Edatisme és un terme encunyat el 1969 pel gerontòleg nord-americà Robert Butler. Posa de manifest els estereotips i els prejudicis existents cap a la gent gran, i demostra la incomprensió de la diversitat i heterogeneïtat de la vellesa. A més, la utilització de paraules o expressions discriminatòries que fomenten l'edatisme sol ser indici d'algun tipus de tracte que no és correcte. Aquesta discriminació envers els i les grans comporta la infravaloració de les seves capacitats físiques i mentals i té un impacte negatiu en el col·lectiu. Les actituds negatives sobre la vellesa limiten la vida, perquè a la gent gran no se'ls ofereixen les mateixes oportunitats que a les altres. Així mateix, se les invisibilitza perquè es dona per fet que poc o res han d'aportar. Com que no tenen res a aportar, se les exclou de l'entorn laboral. I com es considera que res no es pot fer, es limiten cures o tractaments que poden necessitar la gent gran. Tot això afecta la seva autoestima i pot afavorir una pèrdua prematura d'independència, depressió i desencadenar la mortalitat. El problema és que cadascú envelleix de manera diferent i depèn també de la mirada de l'altre. Recordo de jove que quan pensava l'any 2000, m'horroritzava, pensava que seria un vell de 55 anys, i em deia a mi mateix: no arribaré a aquesta edat, i ja veieu, estem a 2023. 

No em diguis àvia, no ets el meu net, deia una senyora l'altre dia a la vanguardia. I és que es tracta d'això, del respecte. Em queixava en un escrit anterior que un periodista es refereixi a una persona de 77 anys com un ancià, i no totes les persones de 77 anys són ancians. Caldria recordar que cadascú envelleix com pot, vaja, com li deixa la vida, no com vol, d'aquesta guisa hi ha avis de 60 anys i grans o persones de 77. La barrera, segons el meu pare era a 80 anys. A partir d'aquesta edat se suposa que un és un ancià, encara que veient saltant el besavi Mick Jagger pels escenaris, tinc els meus dubtes. I can't get no, Satisfaction!