He volgut recuperar aquest escrit de l'any passat, perquè té a veure amb la diada de Sant Jordi, i també perquè es refereix a la meva primera signatura de llibres un Sant Jordi llunyà. I consti que estava avisat del que m'esperava. Cal fer cas a Sánchez Piñol que el dia de Sant Jordi en comptes de signar llibres es queda a casa escrivint. I és que com ell diu, Sant Jordi és una gran diada.... si no ets escriptor. Ramón Folch i Camarasa, ho resumia molt bé en el 'Manual del perfecte escriptor mediocre'. 
Aquest escrit en principi s'hauria de publicar diumenge vinent, pero com del que es tracta és de prevenir als escriptors novells i mediocres en general del calvari  que els espera, el publico hui. Avisats estan... "Una advertència: si sou un escriptor novell, mediocre o no; no aneu mai a una signatura de llibres (feu-me cas), us pot agafar una depressió de cavall, i menys encara ho feu per Sant Jordi. Dit això, anem al meu cas. Per Sant Jordi de l'any 2001 presentava "El Marmessor de la Ignorància", havia sortit una petita ressenya al Diari de Sabadell el dia anterior i a la Plaça Sant Roc, per megafonia anaven anunciant de tant en tant que jo era allí assegut i preparat per signar el meu llibre. Al meu costat tenia en Lluís Subirana, i a l'altre en Ton Creus, i més avall l'Ibáñez el d'en Mortadelo (*) (almenys és el record que tinc). Havia avisat a tothom a qui podia avisar que hi seria a la plaça de l'Ajuntament signant el llibre a la tarda, però no devia avisar gaire bé o el personal es va fer l'orni. En Lluís i en Ton varen signar força exemplars dels seus llibres i l'Ibáñez ja us podeu imaginar la cua que tenia formada davant seu. I jo allí veient com passava la gent, i quan semblava que algú s'acostava, a última hora anava a parar al company del costat, i hom com un "capullu" de braços plegats sense que vingués ningú.
Aleshores quan ja m'estava angoixant va aparèixer la Montse que de fet ja el tenia signat de dos o tres dies abans, el meu pare, el Santiago, que també el tenia signat i el Domènec Vila. Aquest el que feia era venir a fer que li signés el llibre, se n'anava i al cap de vint minuts tornava, o sia que el seu llibre duia tres o quatre dedicatòries, però almenys feia una certa sensació de moviment. Mentrestant a l'Ibáñez li devia fer mal el canell de tant signar. En resum, que em vaig frustrar molt, més que res perquè anava de novell. Malgrat el consell que us he donat, dos anys més tard, en publicar "Fins que cal dir-ser adeu" vaig reincidir i coincidir també amb en Lluís Subirana i Ton Creus, però aquesta vegada anava ja preparat, o millor dit resignat, i, així i tot, va anar una mica més bé que la primera, vaig signar deu o dotze exemplars, que vista la primera experiència va ser tot un èxit." El més trist és que ni en Lluís Subirana ni Ton Creus podran signar més per Sant Jordi, i no perquè hagin deixat d'escriure, sinó per què malauradament ambdós han deixat de viure. Sant Jordi és el gran dia dels lletraferits, però no el dels escriptors. Tampoc en Domènec Vila ni el Santiago podrien venir a signar cap llibre. Últimament, mor massa gent que no hauria de morir, i cada vegada s'agreuja el problema.


(*)Quan dic que signava Ibáñez, ho poso entre parèntesis, per què a vegades els records et traiexen i m'estranya que vingués a signar a Sabadell. Clar que tot està per fer i tot és possible. Però Júlia Costa fidel a la seva cita anual, sí que signarà.