Als articles d'opinió de la premsa comença a aparèixer cada cop més l'expressió cretinisme polític, possiblement perquè resulta evident que els cretins estan prenent el poder a la Terra davant de l'alegria general. Aquests personatges desmesurats, falsos i grossers, no necessiten utilitzar la força, sinó que aconsegueixen que molts ciutadans els votin, fins i tot si els insulten o maltracten. O potser per això. L'estultícia ha deixat de ser un recurs puntual del polític per sortir d'una situació atzarosa, per convertir-se en una imatge de marca, que la gent és capaç de reconèixer. Un dels articles més interessants sobre aquest assumpte l'ha publicat el professor Ignacio Sánchez-Cuenca a El País, on ressaltava que la raó principal de l'èxit del cretinisme era la crisi de legitimitat que travessen els partits i els mitjans. Però no és menys cert que els influenciadors i les xarxes socials, que en gran part els han substituït, potser són més divertits, però sobretot són menys fiables. Entenc que agradin més perquè fan pensar menys o generen l'odi que excita més que la tolerància. Així, aconsegueixen reduir de la vida la presència de les organitzacions tradicionals i dels mitjans clàssics, deixant el camp lliure per al cretinisme polític. El que és autèntic és l'insult i la veritat alternativa davant l'establishment avorrit i conservador. L'estultícia ha deixat de ser un recurs per convertir-se en un segell personal, escriu Màrius Carol a la vanguardia. Pel planeta transiten cada cop més personatges l'atractiu dels quals és la seva incontinència verbal i, sovint, factual. Donald Trump millorava a les enquestes com més atrabiliari era el seu comportament. I aquí està formant govern amb un antivacunes a Sanitat, un terraplanista a Energia, un locutor al Pentàgon o un abusador sexual com a fiscal general. El cretinisme ha arribat al poder al país més poderós del món entre aplaudiments. En conèixer la seva rotunda victòria, vaig recordar Un final made in Hollywood, de Woody Allen, on el director d'una pel·lícula té una ceguesa sobtada i roda les escenes sense veure què filma, cosa que constitueix un èxit de crítica. Com diu la seva productora: “I què estàs cec, però tu no has vist les pel·lícules que es fan ara?”. Doncs com la política que veurem a Washington davant de la ceguesa general. I un avís de què ens espera a Europa, que ja s'està començant a mostrar en alguns països, diguin-li cretinisme, diguin-li idiocràcia.
1. L'impacte en l'ocupació i l'economia
Una de les conseqüències més evidents de l'humanisme tecnològic és el seu impacte a l'ocupació i l'economia. L'automatització i la intel·ligència artificial tenen el potencial de transformar nombrosos sectors, reduint la necessitat de feines repetitives i perilloses. Això no obstant, això també planteja reptes significatius, com la necessitat de reinventar sistemes educatius i de formació per preparar les persones per a noves oportunitats laborals en l'economia digital.
2. Ètica i Responsabilitat
L'humanisme tecnològic exigeix una reflexió ètica sobre l'ús i el desenvolupament de la tecnologia. La implementació de tecnologies avançades com la IA i la biotecnologia ha d'estar guiada per principis que respectin la dignitat humana i promoguin el bé comú. Això implica establir marcs reguladors que assegurin la transparència, la responsabilitat i l'equitat en el seu ús, evitant abusos i males pràctiques.
3. Desenvolupament Personal i Social
L'humanisme tecnològic també té el potencial per millorar el desenvolupament personal i social. Les tecnologies educatives poden democratitzar l'accés al coneixement i les plataformes digitals poden fomentar la participació ciutadana i l'activisme social. Això no obstant, és crucial abordar el desafiament de la desigualtat digital per garantir que aquests beneficis arribin a totes les persones, independentment de la seva ubicació geogràfica o nivell socioeconòmic.
4. Salut i Benestar
En l'àmbit de la salut, l'humanisme tecnològic pot revolucionar el diagnòstic i el tractament de malalties, així com la promoció d'un estil de vida saludable. La telemedicina, la genòmica i la medicina personalitzada són només alguns exemples de com la tecnologia pot millorar la qualitat de vida. Tot i això, és vital garantir que aquests avenços siguin accessibles per a tots i no només per a uns pocs privilegiats.
5. Identitat i Relacions Humanes
La tecnologia també influeix en la nostra identitat i les relacions humanes. Les xarxes socials i les aplicacions de comunicació han transformat la manera com ens connectem, cosa que permet interaccions instantànies i globals. No obstant això, també presenten riscos, com l'addicció, la desinformació i la pèrdua de privadesa. Un enfocament humanista cerca equilibrar aquests aspectes, promovent un ús conscient i responsable de la tecnologia.
6. Sostenibilitat i Medi Ambient
L'humanisme tecnològic també té importants implicacions per a la sostenibilitat i el medi ambient. Les tecnologies verdes, com ara les energies renovables i les solucions d'eficiència energètica, poden contribuir significativament a la lluita contra el canvi climàtic. És essencial integrar principis de sostenibilitat en el disseny i desenvolupament de noves tecnologies per assegurar un futur més verd i habitable per a les pròximes generacions.
En conclusió, l'humanisme tecnològic representa una oportunitat per redefinir la relació entre tecnologia i humanitat, assegurant que els avenços tecnològics s'alineïn amb els valors humanistes de dignitat, equitat i benestar. Tot i que els desafiaments són nombrosos, les conseqüències positives poden ser immenses si aconseguim integrar aquestes tecnologies de manera ètica i responsable. El futur de l'humanisme tecnològic depèn de la nostra capacitat per equilibrar la innovació amb la humanitat".
Afegitó: El pare de Louis Pawels creia fermament que el segle XXI seria el segle de les humanitats, el segle on deixaríem de ser homínids per ser humans. "No cal comptar massa amb Déu, però és possible que Déu compti amb nosaltres..." deia convençut. Amb el que no comptava era que al segle XXI irrompria amb força la IA, amb molta més força que Déu. Precisament, aquest article ha estat creat per Copilot, la nova IA que Microsoft ha incorporat a Edge. Òbviament, no escriu un article periodístic a l'ús, però sí un escrit analític que ajuda a comprendre com es desenvolupen els conceptes sobre alguna cosa que li hem preguntat. De fet, es pot fer servir per escriure un article propi, usant el de Copilot com a base d'informació.
Un dels pilars del diàleg és l'escolta activa. Escoltar no vol dir simplement sentir les paraules de l'altra persona, sinó entendre i empatitzar amb el seu punt de vista. Tot i això, en una societat accelerada i saturada d'informació, moltes vegades estem més concentrats en preparar la nostra resposta que realment escoltar a l'altre. Això genera malentesos i frustra l'intercanvi d'idees. No tots hem estat educats en habilitats comunicatives efectives. La capacitat d'expressar les nostres idees de manera clara i respectuosa, així com l'habilitat de negociar i trobar punts en comú són habilitats que es desenvolupen amb pràctica i aprenentatge. Sense aquestes eines, el diàleg es pot convertir ràpidament en un intercanvi de monòlegs sense connexió.
La polarització política i social també hi juga un paper important. Quan ens alineem fortament amb un grup ideològic, tendim a veure el món en termes de “nosaltres contra ells”. Aquesta visió binària dificulta l'obertura cap a l'altre i clou la porta al diàleg, ja que qualsevol opinió contrària es percep com una amenaça. La por del conflicte, la inseguretat i altres emocions negatives ens poden impedir dialogar. Temem de ser jutjats, incompresos o rebutjats. Aquestes emocions, sovint inconscients, ens frenen i ens fan evitar converses difícils però necessàries. L'empatia és la capacitat de posar-se al lloc de l'altre i comprendre'n les emocions i les perspectives. Sense empatia, el diàleg esdevé superficial. La manca d'empatia es deu a moltes raons, des de diferències culturals fins a experiències personals que ens han fet desconfiar de l'altre. Dialogar és una habilitat essencial per construir ponts i resoldre conflictes. Requereix paciència, humilitat i disposició per escoltar i entendre l'altre. Tot i que ens costi, l'esforç de millorar les nostres habilitats comunicatives i de superar les nostres barreres personals val la pena. Un món on el diàleg flueixi lliurement és un món més comprensiu i connectat. Podrien prendre nota els nostres polítics, incapaços de tenir la mínima empatia entre ells, i dialogar amb els contraris, deixant de considerar-los els seus enemics.
En el mentrestant - no se podia saber - els señoros regidors de VOX, Don Gonzalo de Oro i Don Liberto Senderos, també han mostrat el seu rebuig a la instal·lació. D'Or ha qualificat Collboni com a «digne successor de Colau» i l'ha acusat de pretendre «eliminar» les tradicions nadalenques dels barcelonins per «imposar les de cultures que no respecten ni les dones ni la llibertat sexual». Nombrosos usuaris de X han mostrat el seu disgust davant aquest nou disbarat de l'Ajuntament de Barcelona, que cada any sembla que pretén provocar els ciutadans trencant amb les tradicions nadalenques de la capital catalana.
A propòsit d'això, si jo fos l'alcalde Collboni, els diria a aquests que criden, que ja que faci el pessebre que faci, o que no en faci, el criticaran sistemàticament, i que l'estrella és un element de globalització cabal en l'arribada del Nen Jesús a Betlem, que, si no els agrada, que se'n vagin a veure l'obscena, ostentosa i onerosa celebració nadalenca de Badalona o Vigo, i ja de pas, a fer la mà.