EL MANIFEST GROC

El Manifest groc de Dalí, Montanyà i Gasch va donar un cop de porta al neoclassicisme impostat de les primeres dècades del segle XX català per obrir la porta a les noves estètiques avantguardistes. Ni una reflexió sobre l?art ni el postulat d?una nova estètica. El text que Salvador Dalí, Lluís Montanyà i Sebastià Gasch van reproduir el març del 1928 en un miler de pasquins d'un paper groc que va acabar donant-li el peculiar nom de Manifest groc –menys buscat que ben rebut pels seus autors – no va tenir la pretensió que André Breton havia mostrat tres anys i mig abans en presentar el seu primer Manifest de surrealisme, que no era sinó el prefaci d'un llibre. Els seus tres signants eren pràcticament uns desconeguts no ja a l'àmbit social, sinó també al cultural. Dalí no havia realitzat la seva primera exposició individual fins al 1925 a les Galeries Dalmau de Barcelona, ​​després d'una col·lectiva a Figueres, i Montanyà i Gasch no havien començat a escriure sobre art contemporani fins al 1925 en publicacions com La Publicitat, L'Amic de les Arts, Mirador, Gaseta de les Arts i D'Ací i d'Allà fins al 1926. No obstant, tots tres s'havien mostrat molt crítics, fins a l'histrionisme si no l'agressivitat, davant de l'statu quo cultural. En el cas de Dalí, després de passar per la Residència d'Estudiants de Madrid, on va coincidir amb Federico García Lorca, Luis Buñuel o Rafael Alberti, va ser expulsat de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando en menysprear els seus examinadors d'incapacitat per jutjar el seu art.

Aquesta connexió mediàtica i els contactes de Dalí, però, van fer que l'estrident cartell no quedés en una anècdota o una extravagància més dels seus signants, sinó que tingués un recorregut ampli, dins i fora de Catalunya.

Original del 'Manifest groc' de Dalí, Montanyà y Guasch

El text intenta anteposar una estètica contemporània avantguardista, totalment eclèctica, sobre l'estètica burgesa que dominava el panorama cultural català. Sense deixar-hi titella amb cap ridiculitzant institucions com l'Orfeó Català, la Fundació Benat Metge i els ressons d'autors com Àngel Guimerà o Joan Maragall. Davant d'ells, el manifest proposa una nova cultura dominada per l'estètica futurista i avantguardista, abastant un ampli espectre de temes i autors. La transcendència del manifest després de la seva àmplia i ràpida difusió demana suposar una ruptura conceptual que aviat va tenir el trasllat a l'estètica, en bona part amb el desenvolupament de la pròpia obra plàstica de Dalí, però també amb la recepció de la d'altres artistes com Joan Miró, Joan Gris o Picasso a les mateixes arts plàstiques o García Lorca, André Breton, Tristan Tzara o Paul Élouard a la literatura, Ígor Stravinski a la música o Le Corbusier a l'arquitectura, tots ells citats al text.

EL MANIFEST (es respecten les majúscules de l'original)

“Del present MANIFEST hem eliminat tota cortesia a la nostra actitud. Inútil qualsevol discussió amb els representants actuals de l'actual cultura catalana, negativa artísticament, encara que eficaç en altres ordres. La transigència o la correcció condueixen als deliqüescents i lamentables confusionismes de tots els valors, a les més irrespirables atmosferes, a la més perniciosa de les influències. Exemple: La Nova Revista. La violenta hostilitat, per contra, situa netament els valors o les posicions i crea un estat d'esperit higiènic:

”HEM ELIMINAT tota argumentació.

”HEM ELIMINAT tota literatura.

“HEM ELIMINAT tota lírica.

”HEM ELIMINAT tota filosofia a favor de les nostres idees.

”Hi ha una bibliografia enorme i tot l'esforç dels artistes d'avui per suplir això.

”ENS LIMITEM a la més objectiva enumeració dels fets.

”ENS LIMITEM a assenyalar el grotesc i tristíssim espectacle de la intel·lectualitat catalana d'avui, tancada en un ambient tancat i putrefacte.

”PREVENIM de la infecció als encara no contagiats. Assumpte de estricta asèpsia espiritual.

”SABEM que no direm res de nou. Ens consta, no obstant, que és la base de tot el que hi ha de nou avui i de tot allò de nou que tingui possibilitats de crear-se.

”EL MAQUINISME ha revolucionat el món.

”EL MAQUINISME –antítesi circumstancialment indispensable futurisme– ha verificat el canvi més profund que ha conegut la humanitat.

”UNA MULTITUD anònima –antiartística– col·labora amb el seu esforç quotidià en l‟afirmació de la nova època, vivint d‟acord amb el seu temps.

”UN ESTAT D'ESPERIT POSMAQUINISTA HA ESTAT FORMAT

”ELS ARTISTES han creat avui un art nou d'acord amb aquest estat d'esperit. D'acord amb la seva època.

”AQUÍ, SENSE EMBARGAMENT, ES CONTINUA PASTANT IDÍLICAMENT

”LA CULTURA actual de Catalunya és inservible per a l'alegria de la nostra època. Res més perillós, més fals i més adulterador.

”PREGUNTEM ALS INTEL·LECTUALS CATALANS:

”De què us ha servit la Fundació Bernat Metge, si després heu de confondre la Grècia antiga amb les ballarines pseudoclàssiques.

”AFIRMEM que els sportmen estan més a prop de l'esperit de Grècia que els nostres intel·lectuals.

”AFEGIREM que un sportman verge de nocions artístiques i de tota erudició és més a prop i és apte per sentir l'art d'avui i la poesia d'avui, que no pas els intel·lectuals, miops i carregats d'una preparació negativa.

”PER NOSALTRES Grècia es continua a l'acabat numèric d'un motor d'avió, al teixit antiartístic d'anònima manufactura anglesa destinat al golf, al nu, al music-hall americà.

”ANOTEM que el teatre ha deixat d'existir per a uns quants i gairebé per a tots.

”ANOTEM que els concerts, conferències i espectacles corrents avui dia entre nosaltres, acostumen a ser sinònims de llocs irrespirables i avorridíssims.

”PER EL CONTRARI nous fets d'alegria intensa i jovialitat reclamen l'atenció dels joves d'avui.

”ESTÀ el cinema.

”ESTÀ l'estadi, la boxa, el rugbi, el tennis i els mil esports.

”ESTÀ la música popular d'avui: el jazz I la dansa actual.

”ESTÀ el saló de l'automòbil i de l'aeronàutica.

”ESTAN els jocs i les platges.

”ESTAN els concursos de bellesa a l'aire lliure.

”ESTAN les desfilades de maniquins.

”ESTÀ el nu sota l'electricitat al music-hall.

”ESTÀ la música moderna.

”ESTÀ l'autòdrom.

”ESTAN les exposicions d'art dels artistes moderns.

”ESTAN una gran enginyeria i uns magnífics transatlàntics.

”ESTÀ una arquitectura d'avui.

”ESTAN útils, objectes, mobles d'època actual.

”ESTÀ la literatura moderna.

”ESTAN els poetes moderns.

”ESTÀ el teatre modern.

”ESTÀ el gramòfon, que és una petita màquina.

”ESTÀ l'aparell de fotografiar, que és una altra màquina petita.

”ESTAN els diaris de rapidíssima i vastíssima informació.

”ESTAN les enciclopèdies d'una erudició extraordinària.

”ESTÀ la ciència en una gran activitat.

”ESTÀ la crítica, documentada i orientadora.

”ESTÀ etc., etc., etc.

”ESTÀ finalment, una orella immòbil sobre un petit fum dret.

”DENUNCIEM la influència sentimental dels llocs comuns racials de Guimerà.

”DENUNCIEM la sensibleria malaltissa servida per l'Orfeó Català amb el seu repertori tronat de cançons populars adaptades i adulterades per la gent més absolutament negada per a la música, i també, de composicions originals. (Pensem en l'optimisme del cor dels Revellers americans).

”DENUNCIEM la falta absoluta de joventut dels nostres joves.

”DENUNCIEM la falta absoluta de decisió i audàcia.

”DENUNCIEM la por als nous fets, a les paraules, al risc del ridícul.

”DENUNCIEM el soporisme de l'ambient podrit de les penyes i els personalismes barrejats a l'art.

”DENUNCIEM l'absoluta indocumentació dels crítics respecte a l'art d'avui i l'art d'ahir.

”DENUNCIEM els joves que pretenen repetir l'antiga pintura.

”DENUNCIEM els joves que pretenen imitar l'antiga literatura.

”DENUNCIEM l'arquitectura d'estil.

”DENUNCIEM l'art decoratiu que no sigui l'estandarditzat.

”DENUNCIEM els pintors d'arbres torts.

”DENUNCIEM la poesia catalana actual, feta dels més sobats tòpics maragallians.

”DENUNCIEM els verins artístics per a ús infantil, tipus Jordi (Per a l'alegria i la comprensió dels joves, res més adequat que Rousseau, Picasso, Chagall...).

”DENUNCIEM la psicologia de les noies que canten: “Rosó. Va rosar...”.

”DENUNCIEM la psicologia dels nois que canten: “Rosó. Va rosar...”.

”FINALMENT ENS RECLAMEM DELS GRANS ARTISTES D'AVUI, dins de les més diverses tendències i categories:

”PICASSO, GRIS. AZENFANT, CHIRICO, JOAN MIRÓ, LIPCHTZ, BRANCUSI, ARP, LE CORBUSIER, REVERDY, TRISTAN TZARA, PAUL ÉLUARD, LOUIS ARAGON, ROBERT DESNOS, JEAN COCTEAU, GARCÍA LORCA, STRAVINSKI, MARITAIN, RAYNAL, ZERVOS, ANDRÉ BRETON, RICARD PARDO, MIQUEL CARTISANO, ETC, ETC.

Aquesta peça forma part d‟una sèrie de continguts que recupera els manifestos polítics, artístics i socials de l‟època contemporània per contextualitzar-los des d‟una perspectiva històrica i amb ànim divulgatiu. Ramón Álvarez/lavanguardia.

S'HA ACABAT LA FESTA?

I ves per on, mira que tal, al final, resulta que Emmanuel Macron havia fet un Pedro Sánchez, i no un Artur Mas com deien tots, i convocant eleccions, el poble francés ha mostrat a Marine Le Pen quin és el seu lloc - de moment -. França l'accepta, en tot cas, com a tercera força, o primera si comptem els vots. O sia com Poulidor, el ciclista que sempre quedava segon al Tour de França. Ho solen dir els vells: jo això ja no ho veuré, però algun dia... A aquesta frase s'han reduït les expectatives de triomf de l'extrema dreta francesa. En certa manera, això passa a tots els països: avui dia, es vota més a la contra que a favor. Fa falta un grau molt elevat d'esperit democràtic, per votar mentre et tapes el nas, al candidat que toca. I encara que sembli que a Espanya no ha estat així, Abascal ho ha entès, per això ha pres la decisió que ha pres. I és que l'ombra d'Alvise Pérez és més allargada del que es podia pensar. S'ha acabat la festa?, o acaba de començar..

DE LA FILOSOFIA 'LAGOM'

Aquesta filosofia es basa en la simplicitat i la idea de trobar l'equilibri perfecte en tot allò que fem, des de com ens vestim fins a com organitzem el nostre temps lliure. Possiblement, l'època estival és una de les més esperades de l'any. No debades, l'estiu és per a moltes persones sinònim de vacances, desconnexió, viatges i temps lliure. Tot i això, després del gaudi de les vacances arriba la temuda depressió post-vacacional amb la tornada a la rutina i al treball. Per evitar-ho, els suecs duen a terme la filosofia 'lagom', una fórmula que promet la felicitat. Aquest concepte suec es basa en la idea de trobar l'equilibri perfecte en tot allò que fem, des de com ens vestim fins a com organitzem el nostre temps lliure. 

Què és el 'lagom'? El 'lagom' és una paraula sueca que no té una traducció exacta al català, però que podríem definir com a “just” o “prou”. Lola Akinmade Åkerström, autora del llibre 'Lagom': el secret suec de la bona vida' assegura en el seu assaig que el 'lagom' es podria definir com la mentalitat escandinava que busca constantment l'equilibri, sempre en la mesura justa. Åkerström repassa al seu llibre com la simplicitat és present en tots els aspectes de la vida a Suècia ia tots els països escandinaus: des de l'alimentació fins a la decoració de la llar. Així, la recepta lagom podria definir-se com una fórmula màgica per viure de manera simple, senzilla i sostenible. I en conseqüència, de manera més feliç.

A l'estiu, el 'lagom' pot ser especialment útil per evitar caure als extrems i l'esgotament i gaudir d'una temporada relaxada i equilibrada. Si seguim la filosofia 'lagom' durant els mesos estivals hauríem de trobar un terme mitjà que ens permeti gaudir de les vacances, però sense esgotar-nos. A continuació, us donem algunes recomanacions per aconseguir-ho.

1 – Organitza el teu temps aquest estiu de manera equilibrada, alternant activitats de lleure amb moments de descans i tasques pendents.

2 - Menja de manera saludable i variada. No et privis de capricis o dels teus plats preferits però tampoc abusis.

3 - Gaudeix de les reunions amb amics i familiars, però també dedica't temps a tu mateix.

4 - Practica exercici físic però sense arribar a l'extrem d'acabar esgotat.

En definitiva, la 'fórmula lagom' evita els extrems i advoca pel concepte aristotèlic de “al terme mitjà hi ha la virtut”. Es tracta de trobar l'equilibri perfecte entre l'activitat i el descans, entre la socialització i la solitud, entre el plaer i la moderació i així poder viure un estiu feliç. O sigui que el 'Lagom' és la manera de viure de la gent normal d'abans, de tota la vida; em vinc a referir a la classe obrera, ja desapareguda en l'actualitat.

BOLAÑO i 2666: EL MISTERI DEL TÍTOL

En Chile los militares se comportaban como escritores y los escritores, para no ser menos, se comportaban como militares, y los políticos (de todas las tendencias) se comportaban como escritores y como militares, y los diplomáticos se comportaban como querubines cretinos, y los médicos y abogados se comportaban como ladrones, y así hubiera podido seguir hasta la náusea, inasequible al desaliento. - Amalfitano.

Per dir-ho curt i ras: 2666 no és millor que 'Los detectives salvajes'. Tot i això, i malgrat que l'autor no va aconseguir polir-la del tot, 2666 és una novel·la enorme, i no només per les seves 1120 pàgines, sinó sobretot pels riscos que afronta, més enllà dels resultats obtinguts en el procés, truncats arran de la mort de Bolaño. No hi ha pràcticament res al text de la novel·la que expliqui el perquè de l'elecció d'aquell any futur, 2666, com el títol. A la seva “Nota a la primera edició”, el crític Ignacio Echevarría indica que aquesta data ja s'esmentava a la novel·la Amuleto (1999). La narradora, Auxilio Lacouture, ens explica una caminada pel DF amb Arturo Belano i Ernesto San Epifanio:

«…y luego empezamos a caminar por la avenida Guerrero, ellos un poco más despacio que antes, yo un poco más deprisa que antes, la Guerrero, a esa hora, se parece sobre todas las cosas a un cementerio, pero no a un cementerio de 1974, ni a un cementerio de 1968, ni a un cementerio de 1975 [fecha en la que se dicta el relato de Auxilio Lacouture], sino a un cementerio de 2666, un cementerio olvidado debajo de un párpado muerto o nonato, las acuosidades desapasionadas de un ojo que por querer olvidar algo ha terminado por olvidarlo todo» (pp. 76-77).

Echevarría afirma que 2666 seria una data que “actua com a punt de fuga en què s'ordenen les diferents parts de la novel·la. Sense aquest punt de fugida, la perspectiva del conjunt quedaria coixa, irresolta, suspesa en el no-res”. I això està bé, però, una perspectiva que flueix cap a què? Apocalipsi, conflagració, o redempció, alliberament? Cap a un infern o un paradís? Echevarría —i la contratapa del llibre— es queden amb la imatge del «cementiri» futur.

Crec que hi ha una resposta diferent dissimulada a Els detectius salvatges. A la segona part d'aquesta novel·la (al Capítol 21), Amadeo Salvatierra rememora una conversa amb Cesárea Tinajero, la poeta que Arturo Belano i Ulisses Lima volen trobar:

«…y después nos pusimos a hablar de política, que era un tema que a Cesárea le gustaba aunque cada vez menos, como si la política y ella hubieran enloquecido juntas, tenía ideas raras al respecto, decía, por ejemplo, que la Revolución Mexicana iba a llegar en el siglo XXII, un disparate incapaz de proporcionarle consuelo a nadie, ¿verdad?»

El segle XXII encara és lluny de l'any 2666… però passa que després, a la tercera part de 'Los detectives salvajes', el diari de García Madero registra —en la seva entrada del 29 de gener de 1976— el relat d'una mestra que evoca una conversa posterior amb Cesárea Tinajero, en la qual s'entreveu que el tema de la revolució seguia al cap, encara que la data ja era una altra…

«Y entonces la maestra […] tuvo la entereza de preguntarle por qué razón había dibujado el plano de la fábrica. Y Cesárea dijo algo sobre los tiempos que se avecinaban, aunque la maestra suponía que si Cesárea se había entretenido en la confección de aquel plano sin sentido no era por otra razón que por la soledad en la que vivía. Pero Cesárea habló de los tiempos que iban a venir y la maestra, por cambiar de tema, le preguntó qué tiempos eran aquéllos y cuándo. Y Cesárea apuntó una fecha: allá por el año 2600. Dos mil seiscientos y pico. Y luego, ante la risa que provocó en la maestra una fecha tan peregrina, risita sofocada que apenas se escuchaba, Cesárea volvió a reírse, aunque esta vez el estruendo de su risa se mantuvo en los límites de su propia habitación.»

Ara bé: a la quarta part de 2666 apareix un personatge anomenat Lalo Cura (homònim del protagonista d'un conte de Putes assassines). De la mare de Lalo Cura se'ns explica que, el 1976, es va trobar amb dos joves “estudiants del DF” que semblen estar fugint de res. Pel desert de Sonora. En una interlocutòria, que podria ser un Camaro. Dos joves del DF. “Estudiants”? Ho dubto. Fan olor de detectius salvatges…

Si assumim que aquests joves són Belano i Lima, de tornada de la seva aventura per Sonora, s'enforteix la possibilitat que això que Cesària adverteix que pot passar per l'any “dos mil sis-cents i escaig” és —a l'horitzó imaginari de Bolaño— una nova revolució, ja que d'això conversaven incessantment aquests dos joves al desert: segons la mare de Lalo, ells no paraven de parlar “una revolució invisible que ja s'estava gestant, però que trigaria a sortir als carrers almenys cinquanta anys més . O cinc-cents. O cinc mil”.

“Hasta los jóvenes, que en teoría son la esperanza del cambio, se están convirtiendo en unos motos y en unos puteros. Esto no tiene arreglo, esto sólo se arregla con la revolución”, deia Joaquín Font a 'Los detectves salvajes'. Al meu entendre, 2666 seria una data tan arbitrària com possible per a una revolució imaginada per Bolaño com a contrapès per a les iniquitats del present, narrades amb tanta abundància a la seva novel·la pòstuma. Martin Cristal a el pez volador.

A propòsit de Bolaño: Blanes: la última estación

Montané Krebs señala que «el salto a Girona fue porque su hermana y su compañero catalán decidieron regresar a México unos años. Roberto, entonces, se fue a vivir a la casita que le dejó su hermana. Después, alrededor de 1984 se establece en Blanes.» Esta hermosa localidad a orilla del Mediterráneo será su santuario. Conocerá a Carolina y del amor de esos años nacerán sus hijos. Los de papel y los a imagen y semejanza de él. Será el último tramo del viaje. Bolaño sabía que tenía que crear en contra del tiempo, que el presente lo apretaba contra la pared final y que debía resistir ese apretón con la disciplina de un guerrero que lee, ve películas y escribe. Autor y personaje se imbrican. Son parte del mismo sueño, juntos llevan la misma ilusión. Los personajes trascenderán la existencia del autor, pero por sus venas corren las experiencias de quien los creó. Son venas mentales, ríos de ideas con formas de palabras. Están los paisajes, pero también las dudas, los temores, la esperanza de un algo mejor que cuando se consigue viene el destino y pone su dedo sobre la llama de la vela. Así de salvaje fue la ruta de Arturo Belano. Y así de salvaje también fue la rabia de parir la mejor literatura, para burlarse eternamente de la muerte.

SEMPRE SURT EL NÚMERO 36

A qui no li ha passat mai, de sentir com que un número ens persegueix. En la majoria dels casos, aquests patrons de repetició ocorren quan les persones miren el seu rellotge, plaques de matrícules, anuncis, cartells, a la televisió o fins i tot en els somnis. Molts asseguren que veuen els números repetits amb més freqüència del que és habitual.

El fenomen de veure els números repetits també és considerat com a senyals. Per exemple, una persona pot tenir un número de la sort o preferit. De cop i volta aquest número el comença a veure a tot arreu, convertint-se en més que una coincidència. Quan t'adones que tens la capacitat de percebre altres realitats, estàs rebent algun tipus de missatge. La numerologia és un estudi profund dels números. Plató va iniciar aquest estudi, desenvolupant un mètode que relaciona els planetes i la seva vibració numèrica que va anomenar "La música de les esferes", i afirmant que les paraules tenen un so i una freqüència entre els números i la faceta harmoniosa amb l'univers i les lleis de la naturalesa.

Plató va exposar que l'univers és harmonia entre el so i la vibració. Per això és bo parar atenció a les dades que ens donen els números, ja que molts són detonadors o claus que provoquen canvis i transformacions. Aquests senyals poden ser claus per a la nostra evolució, segons expliquen a bioguia.com.

Un extracte del documental de 3Cat que circula a les xarxes cita una frase de Josep Lluís Núñez: "Quan sempre surt el 36, hi ha alguna cosa que no funciona. A la ruleta no surt sempre el 36", referida a les discutibles decisions arbitrals que segons ell afavorien sempre als mateixos. Encara que aquesta frase d'aquest número també es podria aplicar a les decisions judicials d'aquest País, passi el que passi, sempre surt el 36, i encara que no té res a veure amb l'inici de la guerra civil, potser no és una coincidència, encara que dubto que l'intel·lecte del president Núñez arribés tan lluny.

El pitjor d'un número és que sigui de la Guàrdia Civil i t'espiï per la cara si ets de Podem, i si en comptes d'un en són 55, ja saps on té la hinc

SIXENA, QUINA PENA


Després d'un llarg i enverinat litigi judicial, un centenar d'obres procedents de Santa Maria de Sixena que es conservaven i exposaven al MNAC i el Museu de Lleida van ser tornades, el 2016 i el 2017, al monestir aragonès. Però des de fa dos anys aquest disputat conjunt artístic està fora de la mirada del públic, ja que la sala on s'exhibien es troba tancada des d'agost del 2022 per unes obres de remodelació que haurien d'haver finalitzat el 2023, coincidint amb la commemoració del centenari de la declaració de Sixena com a Monument Nacional. La situació ha fet que fins i tot la responsable del Justícia d'Aragó, Concepción Gimeno, hagi obert un expedient d'ofici sol·licitant informació al govern aragonès ia l'Ajuntament de Vilanova de Sixena sobre els béns que ja han estat recuperats, el règim de visites i la política de difusió d‟un lloc tan emblemàtic”. De moment, els organismes responsables atribueixen el retard a la complexitat dels treballs i n'han reubicat l'obertura per al 2025. En realitat el que passa és que les obres de les què es va apropiar al·legalment, al Govern d'Aragó els importen un rave, el que volien era que no les tinguessin al Museu de LLeida, malgrat haver-les pagat religiosament a les Monges de Valldoreix. Aquest lamentable succés, que no s'hauria d'haver produït mai, només és el triomf de l'odi desmesurat d'un individu mesquí i menyspreable contra Catalunya, una vergonya per al seu propi partit. Les obres no importen. Només importa fer mal. El veieu ara el seu odi.

más...
CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA

DIGITALES
DESTACADES

B L O C S
COMENTARIS
-


24/7
ÚLTIMES NOTICIES 24/7