PER FER-SE UN PANXÓ DE RIURE

En general, la desfilada de models i modeles de la cerimònia d'inauguració de les Olimpíades de París, va ser força cutre, vulgar, llarg i avorrit com tota la cerimònia en general, a excepció de la part final, que simplement va ser normaleta. Celine Dion podia haver cantat la cançó de Titanic, que amb el que estava caient hauria quedat que ni pintada, si fins i tot em va semblar veure 'el barco de Chanquete'. Però no ens hem d'alarmar, va ser una desfilada inaugural d'acord amb els nous temps. Vegeu si no com una marca de roba italiana ha presentat uns texans que simulen taques de pis pel mòdic preu de 756 euros de res. Potser pot pensar que aquesta és la pitjor idea que ha tingut ningú mai, però la veritat és que els infames pantalons que es van llançar l'any passat i s'han tornat virals ara, s'han esgotat. Veient el seu èxit, és hora de pensar altres plans de negoci. Si alguna cosa és reeixida, tindrà imitacions. Només calen uns texans i un parell de gots d'aigua. La resta passa com per art de màgia i el marge de beneficis és enorme, a més d'apropar el producte als compradors menys acabalats. Ampliem el concepte. Si el número u ha triomfat, per què quedar-s'hi. Anem amb el número dos. Una taca marró a la part posterior i tenim nova col·lecció. Ara com ara, la marca apunta al concepte visual, però es pot apel·lar a altres sentits. Juguem amb les olors: una mica d'aroma, a espàrrecs, a bany de discoteca… hi ha moltes opcions per triar. Al final, com tothom sap, qui no es fa ric és perquè no vol. Mentre la moda segueixi sorprenent amb les propostes més inversemblants, i els consumidors caient de ple al parany, els simples mortals ens conformarem amb la dosi de conya i estupefacció que generen aquestes coses. Per fer-se un panxó de riure.

UN ANÈCDOTA DE JEAN COCTEAU

És possible que la nostra civilització sigui el resultat d'un esforç prolongat per obtenir de la màquina poders que l'home antic posseïa: comunicar-se a distància, elevar-se a l'aire, alliberar l'energia de la matèria, anul·lar el pes, etc. També és possible que, en arribar a l'extrem dels nostres descobriments, advertim que aquells poders es poden fer servir amb un equip tan reduït que la paraula «màquina» canviarà de sentit. Haurem anat, en aquest cas, de l'esperit a la màquina i de la màquina a l'esperit, i algunes civilitzacions remotes ens ho semblaran molt menys. En el seu discurs de recepció a la Universitat d'Oxford, el 1946, Jean Cocteau va referir aquesta anècdota:

«El meu amic Pobers, catedràtic de parapsicologia d'Utrecht, va ser enviat a les Antilles Amb la missió d'estudiar el paper de la telepatia, molt freqüent entre els homes senzills. Quan una dona vol comunicar amb el marit o el fill, que han anat a la ciutat, es dirigeix ​​a un arbre, i el marit o el fill li porten allò que els ha demanat. Un dia va assistir Pobers a aquest fenomen i li va preguntar a la pagesa per què se servia d'un arbre; la resposta va ser sorprenent i capaç de resoldre tot el problema modern dels nostres instints atrofiats per les màquines, a les quals es confia l'home. Heus aquí, doncs, la pregunta: Per què es dirigeix ​​a un arbre? I heus aquí la resposta: Perquè soc pobre. Si fos rica, tindria telèfon.»

Si us abelleix, podeu llegir una història que trobo deliciosa. És d'Arthur C. Clarke, los nueve mil millones de nombres de Dios.

EL VENTALL DEL SENYOR ALCALDE


Barcelona compta aquest estiu amb una àmplia xarxa de 350 refugis climàtics oberts a la ciutadania i repartits per tota la ciutat per combatre la calor humida que castiga la capital catalana en dies com aquests. Entre aquests espais de refresc no hi figura, com és lògic, l'exclusiu saló de plens de l'Ajuntament. A la sessió plenària de final de curs celebrada ahir, el funcionament de l'aire condicionat a la sala Carles Pi i Sunyer va ser sens dubte insuficient per evitar la sufocació a més d'un regidor, sobretot d'aquells que van decidir no deixar la corbata a l'armari. És el cas de l'alcalde Jaume Collboni, a qui diverses vegades es va veure utilitzant amb ganes el recurs de tota la vida, el sempre eficaç ventall. Collboni es va absentar de la butaca de l'alcalde durant alguns moments de la sessió, com en el debat sobre el model turístic de la ciutat, i va cedir la presidència al tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ahir descorbatat com la majoria de regidors.

CEL·LEBRACIÓ DE L'ANY KAFKA

El món acadèmic commemora el 2024, el centenari de la mort de Franz Kafka. Ja hi ha diversos congressos i exposicions en marxa, començant per la Universitat d’Oxford, que organitza per al setembre una conferència internacional, i continuant per les Bodleian Libraries, que conserven bona part dels papers de l’escriptor, també a Oxford, varen iniciar una exposició el maig passat. L’Associació Internacional de Crítics de Teatre dedicarà la seva assemblea anual, aquesta vegada a Brno, a la vigència de les idees kafkianes en l’escena actual. L’Institut d’Humanitats iniciarà al gener un curs amb els millors especialistes en Kafka del país. Etcètera, etcètera. Tot aquest aparell acadèmic era previsible, ja que Kafka es va convertir en un dels creadors més influents en perfilar i anticipar les angoixes pròpies del segle XX. Però el que difícilment podia imaginar l’autor praguès, mort a causa de la tuberculosi el 3 de juny del 1924, amb només 40 anys, era en quina mesura els ressorts de la seva literatura filtrarien –i gairebé estructurarien– el nostre segle XXI. La Reial Acadèmia Espanyola va acceptar el 2001 la veu kafkià/ana, definint-la com a “situació absurda, anguniosa”. O sigui, opressiva, pròpia d’un malson, de motiu incomprensible i efectes insuperables, de vegades emanada d’una burocràcia anònima i inexpugnable.

Els protagonistes de les obres de Kafka són persones atrapades. Ja sigui per una mutació física inexplicable (Gregor Samsa, que desperta al seu llit convertit en un monstruós insecte, a La metamorfosi). O per un judici en contra seu, les causes del qual ignora (Josef K., a El procés). O per la impossibilitat d’accedir a la fortalesa, desdibuixada per la neu, la boira i la foscor, a la qual ha estat cridat (K., l’agrimensor, a El castell). Són figures, totes elles, víctimes d’una situació injustificable i asfixiant, davant la qual se senten impotents, i els causants de les quals no tenen el menor interès a corregir. Ara bé, una cosa són els llibres i una altra és la realitat. Aquest 2024 del que ja estem a mig camí, tenim un panorama pintat amb traços kafkians. Cada nit sopem veient als telenotícies insuportables imatges de nens i grans destrossats per les bombes a Gaza, que cauen allà de continu com si fos impossible ­evitar-ho. De tant en tant, Vladímir Putin exhibeix el seu rostre retocat a la televisió per dir que no desistirà del seu afany destructiu fins a assolir els seus objectius (la qual cosa, vista la lentitud a la qual avança la tropa, és doblement preocupant). Tot això, per no parlar d’altres conflictes bèl·lics amb perfil mediàtic més modest, però també actius i de no menor crueltat arreu del món, com són els de Birmània, Somàlia, Etiòpia, el Sudan, Iemen i altres, que, combinats, acumulen ja milers de morts. D'Espanya millor no parlar-ne gaire, per no avorrir al personal, ara que el president del Govern ha descobert que al seu país hi ha lawfare, i mira que li ha costat adonar-se'n, malgrat les referències que tenia d'accions contra Podem o els del procés, però al Flautista de la Moncloa a vegades li costa d'entendre les coses. 

Quant a la resta, bé, doncs el caïnisme habitual de les dues Espanyes que ens trenquen el cor ambdues, i poca cosa més. Milena Jesenská, destinatària de les Cartes a Milena, es va referir a Kafka a l’obituari que li va dedicar com a algú que “va veure el món ple de dimonis invisibles lluitant i destruint les persones indefenses”. Avui, els dimonis continuen operant i els ciutadans corrents continuen indefensos davant d’ells. Però, en realitat, hem avançat d’alguna manera. Els dimonis no són ara tan invisibles. Encara que les persones continuen semblant incapaces de posar-se fora de perill dels abusos demoníacs. 

Mentre això últim no arribi, el món continuarà demostrant que Franz Kafka no anava desencaminat. I si, en un futur més o menys pròxim, la intel·ligència artificial arriba a excedir-se irreversiblement, hauríem de tractar-lo ja de clarivident màxim i profeta total. 

FACEBOOK I LA LLIBERTAT D'EXPRESSIÓ

A Facebook tenen un concepte peculiar de la Llibertat d'expressió, almenys pel que a mi m'afecta. En poc temps m'han censurat dos escrits, el nen del braç trencat, i el de Jordi Pujol i el Mite de Jonàs. El del nen és per la foto en què un militar israelià estreny a un nen que té el braç trencat, o sia que a Facebook no li importa la violència del militar sinó la imatge del nen amb el braç trencat. Quan a l'article de Jordi Pujol, tret del diari Ara, el censuren perquè diuen que hi ha la intenció de captar més 'me gusta'. Clar, perquè publica la gent si no. Aquest fariseisme de Facebook és un clar exemple de com cada vegada més ens estan retallant la llibertat d'expressió, o dit d'una altra manera, es tracta de la censura dictatorial de tota la vida. Haurem d'aprendre a dir les coses entre línies com es feia en temps de Paca la culona, per dir alló que volem dir sense que ens ho censurin. 
Ja em vaig esborrar de X, i em temo que hauré de fer el mateix amb Facebook. Quina mandra. N'hi ha per enviar-los allí on els enviaria Labordeta, a la m.i.e.r.d.a....psssssst!, no sigui que s'enfadin i em tornin a censurar, que a la tercera va la vençuda i m'els peto.

QUINA ÉS LA VOSTRA EXCUSA?

La magnífica sèrie de Movistar+ 'El cas del Sambre', recorre les violacions que es van cometre impunement des de finals dels vuitanta fins al 2018 al nord de França. A cada capítol algú s'entesta a descobrir el culpable. Com pot ser que encara no l'hagin detingut?, es pregunten una jutgessa als anys noranta, l'alcaldessa a principis dels 2000, un comandant més endavant. Ho intenta fins i tot un policia entusiasta de jove que, a mesura que passen les dècades, es deixa contagiar per l'ambient masclista i desganat de la comissaria. Per més responsabilitat que tingui el càrrec, tots sucumbeixen al sistema. Un sistema de qüestionaris incomplets, declaracions mal preses, fitxers desordenats, errors a les proves, lentitud administrativa, falta de ganes. Un sistema en què la violència contra les dones mai no és una prioritat. La parte de los crímenesde 2666, Roberto Bolaño relata l'assassinat d'una dona a la ciutat de Santa Teresa com si fos un thriller. Hi ha una investigació, i al cap de poc, un nou assassinat. Serà un assassí en sèrie? Segueixen les indagacions. Apareix una altra dona morta amb signes de violència. I una altra. I una altra. Les indagacions no donen resultats, i les morts se succeeixen sense parar. Fins que formen part d'una rutina repetitiva que avorreix i no interessa ningú. Des de començament d'any, 27 dones han estat assassinades per violència de gènere a Espanya, segons el Ministeri d'Igualtat. La xifra puja a 53 dones i 10 nens, segons el calendari del 2024 ple de X elaborat pel col·lectiu Feministes de Catalunya, que no recull només els feminicidis perpetrats per parelles o exparelles (com fan el Govern i la Generalitat), sinó el total d'assassinats comesos per homes a dones i menors. Això equival a un feminicidi cada tres dies, apunten. Les administracions haurien de respondre. Quina és la vostra excusa? ens pregunta Llucia Ramis a la vanguardia.
más...
CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA

DIGITALES
DESTACADES

B L O C S
COMENTARIS
-


24/7
ÚLTIMES NOTICIES 24/7