RAONS PER A UNA AMNISTIA


L'escriptor Benito Pérez Galdós ens va enviar una recomanació als espanyols del futur. El trobareu a L'equipatge del rei Josep, la primera novel·la de la segona sèrie d'aquest gran fris narratiu que són els Episodis Nacionals. Galdós escriu: “Escolteu, per favor, el missatge que manen els morts: reconeixement, reconstrucció i perdó”. Comencem pel “reconeixement” i la “reconstrucció”. I parlem clar, per què no, de llengua, nació i autodeterminació.

Joaquin Urias parla de la legitimitat constitucional de l'amnistia, concepte que avala també el letrado Melero gents sospitós de processista. O sigui perquè quedi clar, l'amnistia és legal, possible i plenament constitucional, és més es poden prendre dues decisions, amnistiar amb efectes retroactius al passat, o amnistiar amb efectes fint i tot al futur, que no crec sigui el cas. Clar que tot això depèn d'un Tribunal Constitucional espanyol que precisament és inconstitucional, encara que ara estigui 7 a 4. De la generositat i sentit d'Estat de Càndido Conde Pumpido, depèn la resolució del conflicte.

"Aquest article no el llegirà cap d'aquells espanyols de bé que s'indignen a les xarxes socials contra l'amnistia. No cal llegir arguments ni debatre perquè fa temps que el seu únic argument és emocional, no lògic. En general, qui només defensa el que és propi és mal company de xerrades. És avorrit. El seu interès és defensar un resultat i tant li fa com s'hi arribi. Així que tot és inútil amb ell. I d'aquests cada cop n'hi ha més. Vivim en una societat de hooligans que coneixen per endavant la seva posició a qualsevol discussió, així que s'està perdent el plaer de la discussió.

Per això, a desgrat meu, he de començar justificant-me: no sóc català, no tinc el sentiment identitari d'aquesta terra i, a més, no dono suport a la independència de Catalunya. Com a andalús, crec que units en la diversitat seríem tots més forts. I, així i tot, estic honestament convençut que els líders catalans independentistes se'ls ha sotmès a una persecució il·legal que ha trencat tots els límits de l'estat de dret i ens acosta a l'autoritarisme.

És una cosa que he defensat en públic des del 2017, així que no es tracta d'una anàlisi que respongui a simpaties amb cap partit polític que necessiti un vot o un altre al Parlament per accedir al poder. És, a parer meu, simplement la conseqüència de creure radicalment en l'estat de dret i la democràcia, més enllà d'interessos individuals. Fa sis anys, el 2017, com a ciutadà amb certa estima pels drets humans que soc, no vaig entendre que el Govern manés batallons de policies a apallissar els ciutadans que massivament participaven en un acte de protesta pacífic, encara que jo no ho compartís.

Com a jurista, també em va semblar un despropòsit que ni més ni menys que el Tribunal Constitucional prohibís expressament a organitzacions civils catalanes organitzar un acte simbòlic pel qual qui volgués podia introduir un paper en una caixa de plàstic transparent. Certament, entenc que era un desafiament a l'Estat i que podia tenir conseqüències polítiques. Però no crec que els tribunals estiguin per prohibir els reptes polítics populars. Després d'aquella batalla campal i de les tristos imatges de nens i ancians copejats per portar una papereta a la mà vaig pensar que algú del Govern o de qui donés l'ordre dimitiria. En comptes d'això, es va iniciar una persecució judicial contra els seus líders polítics que es va saltar repetidament les regles del dret.

Els jutges del Tribunal Suprem, que van assumir l'assumpte sense tenir competències per fer-ho, van utilitzar la presó provisional com a sanció exemplaritzant, més enllà dels tres supòsits en què ho permet la Constitució. Sense cap justificació legal, fins i tot van arribar a empresonar un acusat enmig d'un debat d'investidura perquè no resultés elegit president de la Generalitat. Tot això em va semblar un ús polític, i, per tant, il·legítim, dels tribunals.

Després, el grup de líders elegit per al càstig va ser condemnat a unes penes desproporcionades, sovint per delictes inventats. El Tribunal Suprem es va inventar un concepte de sedició que s'aparta de la lletra del Codi Penal, que no havia estat utilitzat mai, ni abans ni després i que permet castigar amb desenes d'anys de presó qualsevol que organitzi actes de protesta que es puguin qualificar de desobediència civil pacífica. Aleshores no vaig tenir dubte que no s'estava aplicant la llei, sinó que els jutges actuaven com a justiciers, independentment de la lletra de la llei.

Per si tenia algun dubte, passat un temps, quan el Parlament va reformar el delicte de malversació, pel qual també havien estat condemnats, fins i tot en absència de proves determinants, el Tribunal Suprem va plantar-li cara a la voluntat popular expressada per les Corts i va decidir que no aplicaria la llei, perquè entenia que podia beneficiar aquests mateixos líders independentistes.

Sovint sembla que la separació de poders només és una garantia de la independència judicial, però no és així. La democràcia també se sustenta que els jutges se sotmetin a l'imperi de la llei i no ocupin, sense legitimitat, el paper del legislador. Així que pel que fa al desafiament independentista català tenim un poder judicial que ha envaït les competències del legislatiu, que es nega a aplicar la llei i que actua amb total menyspreu a la Constitució. Com fa anys que a Espanya no tenim Tribunal Constitucional, sinó una cort política venuda al partit que mani, ja que res d'això no es va poder posar remei.

Per això estic a favor de l'amnistia. Perquè és l'única manera per la qual el parlament elegit democràticament pot recuperar la primacia que li correspon a l'Estat democràtic, davant d'uns jutges que usurpen les funcions. Tornar a situar la llei com a màxima expressió de sobirania i mecanisme de direcció política de la societat.

Encara més, si l'amnistia es limita als delictes de desobediència, malversació de cabals i sedició no implicarà deixar lliure cap delinqüent. Perquè és difícil saber si són delinqüents quan els jutges s'han inventat els delictes pels quals els van condemnar. Per això tampoc hi haurà problemes d'igualtat en la comparació amb altres activistes condemnats a altres llocs, davant dels quals no es va abusar d'aquesta manera del poder dels tribunals.

Aquestes són les meves raons, polítiques, per a l'amnistia.

Entenc que els partits polítics “d'Estat” no poden dir això. Reconèixer en públic que, en aquest assumpte, el Tribunal Suprem ha actuat fora de la llei i guiat per les idees i les creences polítiques suposa deslegitimar la cúspide d'un dels poders de l'Estat. Soc molt conscient dels perills d'aquesta deslegitimació i entenc perfectament tants companys que en privat coincideixen amb la meva anàlisi, però no ho diran mai en públic.

Tot i que el Tribunal Suprem espanyol és un òrgan de designació discrecional, al qual els magistrats accedeixen per nomenament no motivat d'un òrgan tan polític com el Consell General del Poder Judicial, tota l'estructura del sistema se sosté en la ficció que són jutges independents i imparcials que jutgen amb sotmetiment a la llei. Una ficció que comprenc que tants juristes responsables no vulguin posar en qüestió, malgrat l'evidència.

Així que estic d'acord a esquivar elegantment el tema i recórrer a alguna paràfrasi ambigua. L'amnistia, així, servirà per portar al terreny dels tribunals el que sempre es va haver de resoldre en el de la política. Personalment, no crec que el moviment independentista català sempre tingui raó ni en els seus fins ni en els mitjans que utilitza. Crec que el respecte a les minories ha de guiar qualsevol acció política, i que tenim l'obligació de buscar solucions flexibles en què totes les persones i tots els territoris es puguin sentir còmodes en un espai comú divers. Però no cal donar suport a l'independentisme per defensar la democràcia i l'estat de dret.

Tant de bo que s'aprovi una llei d'amnistia, que es faci amb l'abast i la justificació necessàries per evitar una declaració d'inconstitucionalitat i que això serveixi per superar el conflicte que es viu a Catalunya. De passada, també servirà per tornar el poder al parlament democràtic, que no és poc"

¿I SI TOT AIXÒ NO ÉS MÉS QUE UN MACGUFFIN?

Sabem que l'amnistia serà un text legal, si bé estarà suspesa immediatament. I no serà declarada inconstitucional, fins que el TC obri la boca. Durarà alguna cosa més que els vuit segons de la DUI, però acabarà als llimbs jurídics juntament amb la DUI de Schrödinger.

Mentrestant, Sumar ha elaborat un projecte de llei d'amnistia Fins que Sánchez no el va rebutjar en públic, a la Cimera de Granada, no se sabia si era un projecte governamental o no, ni en quin grau. El projecte es va presentar dimarts a l'Ateneu Barcelonès. En tot cas, el rebuig de Sánchez al projecte d'amnistia de Sumar obre una interrogació sobre la funció del text. Per què es va fer? S'obren diverses respostes.

Pot ser, en efecte, una proposta de llei d'amnistia. Si és així, caldrà avaluar-la amb les llargues posades, amb temps i amb interès. Si bé pot el truc del mag Pop. Això és, tothom mira cap a aquesta mà, la de Sumar, mentre que el colomí apareixerà a l'altra mà, la del PSC i la Moncloa, que és la mà que negocia i la que fixa fins on pot arribar una reforma laboral o una llei d'amnistia. Si és així, l'amnistia de Sumar no ha de ser una bona llei, ja que aquesta no era la seva funció, ni ha d'haver estat redactada per un equip de juristes del copó, sinó tan sols per una persona, en un moment donat. , ajudada en aquest tràngol per un redactor que sàpiga de penal, com a màxim. Tot i que també pot ser un Macguffin. Un Macguffin, és un concepte cinematogràfic que fa referència a un objecte que apareix en els primers moments d'una pel·li, no només Hitchcock l'emprava. Serveix per fer avançar la trama quan encara no hi ha trama, fins que n'hi hagi, moment en què el Macguffin desapareix, sense que ningú el trobi a faltar, ja que el Macguffin és una fotesa per distreure al personal. Hitchcock especificava que "en històries de rufians sempre és un collaret, i en històries d'espies són uns documents". Aquí, per la relació de la llei amb el processisme, escauria més que el Macguffin fos un collaret. Però haurà de ser, per força, un document. Una llei.

Però estirem la hipòtesi Macguffin. És necessària una llei d'amnistia? Sí, mentre  pot resoldre un problema social urgent, fruit de barrejar la mentida i la seva judicialització en la política. I sí, molt més, absolutament més, mentre l'amnistia és fonamental per formar govern, cosa que és, alhora, la màxima necessitat de qualsevol partit polític. Dit això, no cal el text d'aquesta llei. La llei serà recorreguda a l'acte. En ser recorreguda, la seva aplicació serà suspesa, i quedarà en una mena de limbe momentani, si bé estable i durador per cert temps, en aquells jutjats en què hi hagi alguna causa pel procés. L'amnistia, en aquest temps, serà un text legal, si bé estarà suspès alhora i pel mateix preu. I no s'aplicarà o, al contrari, no serà declarada inconstitucional fins que el TC obri la boca de la cara. El que poden ser uns quants anys. 

Una legislatura fins i tot, tal com van les legislatures a l'època de la seva fragilitat seriada. Aleshores, l'amnistia Macguffin haurà complert el seu objectiu. I, d'alguna manera, més pels pèls, pot haver col·laborat a la tornada de Junts a la política convencional, que no és gran cosa, si bé els àpats se serveixen puntualment ia les hores.

Si tot això és un Macguffin seria, alhora, una mala notícia. Les esquerres –qualsevol d'elles– no haurien de col·laborar en la confusió, o en la dramatització de la política, a través de polítiques, declaracions, objectes tàctics que no existeix, és a dir Macguffins, a través de partides que no s'estan jugant, si bé sí retransmetent. 

Pero les circumstàncies excepcionals requereixen moviments astuts i arriscats, i en això Pedro Sánchez - el renascut resilient - és un expert - amb informació de ctxt, huff post i el periòdico.

DIA MUNDIAL DE LA SALUT MENTAL

En el dia mundial de la salut mental, un estudi revela el deteriorament progressiu de la salut mental de la població d'entre 15 a 29 anys. Les dones són, juntament amb els joves, els que presenten més problemes de salut mental. El 49% dels joves ha pensat a suïcidar-se i un terç pren psicofàrmacs - Celeste López - lavanguardia.

"La salut mental dels joves continua deteriorant-se a marxes forçades, amenaçant seriosament el seu futur i, per extensió, de la societat. En els darrers dos anys ha continuat augmentant el nombre de joves que manifesta haver tingut problemes de salut mental. Així, si el 2021 un 56,4% dels i les joves ho reconeixia, el 2023 el percentatge arriba ja al 59,3% Aquest percentatge se situava en el 28,4% el 2017. Més dades: Per primera vegada hi ha més joves que han pensat a suïcidar-se almenys alguna vegada (48,9%) que els que no ho han pensat mai (47%) i un de cada tres joves manifesta haver pres psicofàrmacs i la meitat ho han fet sense prescripció.

Aquestes són algunes dades del “Baròmetre Juvenil 2023. Salut i Benestar” de la Fundació Mutua Madrileña i Fad Juventud, realitzat després d'entrevistar més de 1.500 joves espanyols d'entre 15 i 29 anys i fets públics aquest matí, un dia abans del dia mundial de la salut mental. Només el 36,6% dels joves afirma no haver experimentat cap problema de salut mental a l'últim any. Segons aquest treball, les dades no són gens positives. Només el 36,6% dels joves afirma no haver experimentat cap problema de salut mental a l'últim any davant d'un 17,4% que experimenten problemes de salut mental amb una freqüència significativa (contínuament o amb freqüència). La bretxa de gènere existeix en salut mental. Hi ha més homes que dones que mai no han experimentat trastorns (42,4%, davant del 30,9%).

Els resultats del Baròmetre també evidencien l'increment en la ideació suïcida. 1 de cada 4 joves ha experimentat alguna vegada idees suïcides (23,8%), un 11,3% pensa en el suïcidi amb certa freqüència i el 13,8% experimenta idees de suïcidi amb molta freqüència o contínuament. Les dades, com assenyala l'informe, no són gens bones, però encara són pitjors quan es creuen amb variables socioeconòmiques i corroborem que la vulnerabilitat davant de malalties i trastorns mentals està relacionada amb les mancances materials que es tenen, i també les possibilitats de reduir aquesta vulnerabilitat. Entre els que afirmen patir una carència material severa hi ha un 27,1% que declara patir trastorns amb molta freqüència o contínuament, baixant al 13,1% dels que no pateixen carència material.

Al voltant de 4 de cada 10 joves afirmen haver experimentat de forma molt freqüent símptomes associats a la manca de salut mental, sent les més freqüents, cansament o manca d'energia (46,2%), sensació d'estar trist o decaigut/da (44, 2%), problemes per concentrar-se (44,9%), por davant del futur (42,7%), poc interès per fer les coses (40,7%), problemes per dormir (39,2%) o atacs d'ansietat (37,8%). Del total de nois i noies que declaren haver patit problemes psicològics, psiquiàtrics o de salut mental en els darrers dotze mesos (un 59,3% del total de la població jove), 2 de cada 3 (62,5%) han demanat ajuda professional, davant del 51% del 2021.

Els trastorns més freqüents: depressió (17,7%) i ansietat (15,9%). El 2023, igual que al tall anterior del Baròmetre (2021), el motiu principal pel qual les persones joves diuen no acudir a l'ajuda professional per pal·liar els seus problemes de salut mental és la qüestió econòmica (37,8%). Aproximadament la meitat dels joves esmenten almenys un tipus de trastorn diagnosticat. Els més estesos són la depressió (17,7%) i l'ansietat (15,9%). Altres trastorns menys esmentats, però amb proporcions preocupants, són els TDAH (7,6%), els trastorns alimentaris (6,1%), els TOC (4,8%), els deguts a estrès posttraumàtic (4,6%) , els trastorns de personalitat (un 4%), els deguts a les addicions sense substàncies (4%) i els derivats de les addiccions a substàncies (2,5%).

Els percentatges de dones joves diagnosticades de depressió o ansietat són molt més alts dels homes joves (22,6% en el cas de depressió i 21,8% en ansietat, mentre que entre ells és 13,1% per depressió i 9,6% per ansietat). També predominen els qui tenen una mancança material severa (22,9% en els casos de depressió i 20,4% en els d'ansietat). El 2023, un terç dels joves pren psicofàrmacs i, d'ells, més de la meitat ho ha fet sense prescripció (17,8% davant del 13,9% que ho ha fet amb prescripció).

Tota aquesta informació, lamentablement no és útil per al Govern, que no es preocupa pas de la salut mental dels seus ciutadans, sobretot els joves. Més que Govern, hauria d'haver escrit el PARLAMENT, a excepció de Mas Madrid, recordin com van riure, com es van fer broma d'Íñigo Errejón quan va plantejar el problema fa uns mesos.

ISRAEL I NOSALTRES

La guerra al Llevant torna a atiar un debat a Catalunya que ens explica més a nosaltres que no pas el conflicte. Crec que és important, ja que no es pot mantenir una posició d'equidistància, si és bon escoltar diferents opinions d'un bàndol i l'altre, atès hi ha massa llums i ombres a una banda i l'altra. Tenim gairebé tot un al grau de desconeixement d'aquest enquistat conflicte, donaré un parell d'exemples: el Mossad no pot evitar un acte com aquest del dissabte, llevat que els seus serveis d'espionatge a Iraq el detectessin, la responsabilitat de la seguretat d'Israel correspon a Amman. El segon: L'autoritat nacional palestina, ja no controla el territori a Gaza, retirat a Cisjordània cada vegada perd més pes en el seu control, i és per això que Israel no pot aplicar els acords de pau als que en principi està obligat.  Una visió diferent la dona Andreu Barnils a VilaWeb. Tant legítima com raonada, val la pena llegir-lo.

"Dissabte Hamàs va assassinar per sorpresa població civil israeliana enviant esquadrons i coets a territori israelià. La reacció militar d’Israel ja ha començat. Mentrestant, a casa nostra, van tornar a passar quatre fenòmens que sempre passen al voltant de la guerra entre Israel i Palestina. Ahir, a casa nostra, vam tornar a viure un capítol més del llibre La Guerra a Israel i els catalans. 

De primer, va passar allò que explica com ningú Anna Pazos, autora del mai prou recomanat “Matar el nervi”, periodista que va viure a Israel. “Aquest és un conflicte que la gent fa servir als seus països per ubicar-se políticament, sociopolíticament, al seu país. Allò que jo pensi d’Israel i Palestina, m’ubica a Barcelona”. I efectivament, ahir Twitter anava ple de gent que se situava respecte a uns altres catalans fent servir el conflicte d’excusa. Gent que jutjava, insultava o elogiava uns altres catalans amb l’excusa d’Israel i Palestina. Segon, i com mai a la vida, dissabte a tots ens va tornar a passar que ens és més fàcil de criticar el bàndol rival que no de defensar el propi. A mi, partidari de l’estat d’Israel, de la seva existència i pervivència, em resultaria molt més fàcil ara fer una llista dels errors i dels horrors de Hamàs, i de la seva aliança amb l’Iran, i de la situació de les dones, i dels gais en el seu món, i de l’existència de la màfia interna i de la relació dels morts d’ahir amb els acords entre Israel i el Marroc, Bahrain i els Emirats Àrabs, i amb el de l’Aràbia Saudita ja en camí. En canvi, posar-me jo ara a defensar Netanyahu, el seu govern d’ultradreta i les seves polítiques ja no em resulta tan fàcil, per no dir impossible. A la banda contrària que és honesta i sincera, passa exactament això mateix: els resulta molt més fàcil ressaltar i assenyalar l’ocupació israeliana, els abusos, les morts i la injustícia causats per l’exèrcit que no defensar Hamàs, l’Iran i les polítiques teocràtiques que els acompanyen. Per no dir impossible. Defensar la llibertat de Palestina i el dret d’Israel a existir és prou fàcil. El problema que tenim, totes dues bandes, és que la relació entre estat israelià i govern de Netanyahu, i la llibertat de Palestina i la teocràcia de l’Iran, avui van molt més lligades que no volem acceptar.

Tercer, el segon punt a mi no em serveix per a trobar una posició hipòcrita, falsa, de voler quedar bé amb tothom, tipus “no em situo en cap dels dos bàndols”. Ni govern d’ultradreta israelià, ni teocràcia iraniana. Doncs jo sí, que en tinc, de bàndol. Per raons personals, de família política, ideològiques, atzaroses, o ves a saber què, soc de la banda israeliana. I punt. I no cauré en la demagògia de no veure que a l’altra banda hi ha gent que, amb tot el dret, no defensa cap teocràcia, sinó la llibertat de Palestina. A mi, em passa igual: no defenso cap govern d’ultradreta, sinó l’estat d’Israel. I el reconeixement dels drets del bàndol rival es viu, sempre, en un silenci tapat pel soroll.

Quart: Fem, tots plegats, molta trampa quan ens tirem al cap l’acusació de matar població civil. Hamàs mata població civil. I ahir ho vam veure horroritzats. Cert. Passa que Israel també mata població civil. I fa anys que ho fa. No tan solament això. A les guerres de tot arreu del món, família, no moren soldats. Mor població civil. I les dades de les Nacions Unides de l’any 2022 fan al·lucinar: El 90% dels morts de les guerres són… població civil. És a dir, vivim en la fal·làcia que tenim exèrcits que ens fan la feina de morir per nosaltres. No, no. Els soldats no moren per nosaltres. Som nosaltres que morim.

Aquest article, evidentment, no pretén convèncer ningú. En aquest tema, més que no en cap altre, és absolutament impossible. Aquest article tan sols té una tesi: el conflicte de Llevant, a Catalunya, ens serveix bàsicament per a situar-nos entre nosaltres, per a autoenganyar-nos, justificar-nos i viure en la fal·làcia. I parlant-ne no fem res més, o poca cosa més, que mantenir esperances, traumes, por i desigs personals. Com no ens passa amb cap altre conflicte del món"

UN PAS MÉS EN EL GENOCIDI


El drama més gran del conflicte Israel-Palestina és la pèrdua de vides, seguit molt de prop de la pèrdua de la dignitat intel·lectual. Dècades de massacre internacionalment tolerada han anat construint un cos teòric de difícil digestió. El llistat d'excuses i arguments s'engega en televisions, diaris, xarxes socials i declaracions institucionals com a tancs desfilant en columna cap a Gaza cada vegada que Israel desplega el seu exèrcit contra civils. Només s'està defensant i té dret a fer-ho, diu l'argument més comprat per milions d'espectadors d'estómac a prova de —perdó— bombes. A aquests no sembla importar-los gaire que, cada any que passa, l'Estat d'Israel ocupi més i més zones ombrejades del mapa del Pròxim Orient reduint Palestina a poc a poc a la mínima expressió. Si ho pensen és una manera de defensar-se tant curiosa com efectiva. 
Al mateix temps que Israel envaeix a sang i foc, un altre dels arguments estrella apareix creuant-se pel camí: si els palestins poguessin, eliminarien els israelians. Si volen podem traslladar-ho a la vida domèstica. Fiqueu-vos al jardí del veí del costat. Quan aquest els retregui l'ocupació, tallin-li el coll i quedin-se amb la parcel·la. A la vida real, lògicament, acabaria vostè a la presó. A l'escena internacional, els veïns assenteixen amb el cap mentre el portador del ganivet explica, amb les mans tacades de sang i els peus posats sobre la finca del veí, que només s'estava defensant. Si enmig d'un d'aquests bombardejos israelians d'autodefensa que destrossen edificis sencers plens de civils, les imatges de televisió mostren cossos sepultats de nens morts entre la runa és perquè els terroristes palestins els fan servir com a escuts humans. Qui pot imaginar abans de bombardejar edifici de pisos que dins d'aquests pisos on viuen nens hi pugui haver nens estratègicament col·locats cadascun a casa pel terrorisme palestí. Un terrorisme que ho inunda tot a Palestina. Perquè, potser no ho sàpiguen, però tot palestí és terrorista entenent com a terrorista aquell que infon terror a Israel. Si hi ha 40 adults i 15 nens morts en un edifici bombardejat, 40 eren terroristes i 15, fins i tot sense edat de ser-ho, eren els seus escuts humans.

La perversió del llenguatge és insultant per a qui tingui certa estima per la seva dignitat intel·lectual. Si un mira els mapes comprovarà que la Palestina que pretén eliminar Israel és cada cop més petita, ja que Israel està eliminant Palestina. Si un estudia les xifres es farà un embolic per decidir qui és el terrorista, ja que el comptador de morts marca una proporció de 20 a 1. Els palestins, ha dit el ministre de la democràcia més avançada de la zona, són animals i els tractarem com el que són, bombardejant els dos milions de persones que habiten Gaza, deixant-los sense electricitat ni aigua ni menjar. Cal aplaudir que, per una vegada, la sinceritat s'hagi imposat a la propaganda barata, encara que cal reconèixer que es vulneren els Drets Humans i es llença a les escombraries la Convenció de Ginebra que prohibeix accions contra la població civil, la indefensa i innocent població civil, doblement segrestada per Hamas i l'Estat d'Israel.

Mapa dels territoris ocupats - Palestine  awareness coalition

La Unió Europea, Premi Nobel de la Pau el 2012, ja ha entrat en aquest esquema mental de sinceritat en projectar la bandera d'Israel als seus edificis; i sembla debatre's entre suspendre de forma immediata l'ajuda humanitària que envia a Palestina després del terrible atemptat perpetrat per Hamàs –tesi del comissari hongarès d'Ampliació en un missatge a X (abans Twitter)– o quedar-se quieta de moment –el comissari de Gestió de Crisi diu que no, que l'ajuda no es toca–. Ho fa mentre Israel fa un pas més en el genocidi. Potser el definitiu, ja que es donen les circumstàncies adequades. Potser cal començar a mirar amb bons ulls l'escalfament global. Potser extingir-nos tots és finalment el més oportú. - amb informació de ctxt.es, i la vanguardia.

LA CAIXA REGISTRADORA

Comenta hui Júlia Costa al seu blog com aquí tothom opina sobre el que sigui sense tenir massa coneixements, i no només en el cas de la guerra entre Israel i Palestina. En aquest sentit, la vanguardia dona lloc a gent diversa perquè opini sobre els conflictes de tota mena que tenim avui en dia. Jordi Basté és un d'aquests opinadors que avui publica aquest escrit sobre el tema. Un tema el de l'atac de Hamas a Israel, que, per cert, ha agafat tothom, experts inclosos  amb el pas canviat, començant pel Shin Bet.

"En Els espies, una pel·lícula d’Henri-Georges Clouzot, el bar és un dels principals escenaris i allà es produeix un dels diàlegs més encertats del cinema. Al lloc hi ha una discussió encesa sobre els polítics, i el protagonista li pregunta al propietari del bar: “I vostè què n’opina?”. I l’altre, sense cap ansietat, respon: “Jo no tinc cap opinió, tinc una caixa registradora”. La resposta, deliciosament simple, flueix cap aquesta societat que t’obliga a posicionar-te en tot allò que és notícia. Em passa constantment, potser perquè soc un home fàcil, que soc capaç de va­riar el meu relat... o potser perquè amb l’excés de soroll m’estic convertint en un salvatge equidistant en segons quins temes que no en tinc una opinió formada.

El cas d’Israel i Palestina és l’exemple perfecte. Tinc amics que arremeten des del ring del quadrilàter perquè el combat de boxa dialèctica és tan fascinant com alarmant. Defensen posicions amb Israel o amb Palestina millor del que ho han fet amb casa seva en els últims temps i es maten (per sort, metafòricament) a Twitter, on tenen congregacions i camarilles que aplaudeixen les seves intervencions brillants mentre, al seu torn, tenen congregacions i camarilles que insulten les seves diabòliques intervencions. És cert que, amb les seves opi­nions, un aconsegueix fer-se una idea del que succeeix, però la controvèrsia és tan extrema que la base no dona prou per embrancar-se en el debat. I per això són els experts internacionals, tan importants en dies com aquests, en els quals no entens per què les postures en aquesta guerra estan tan cruelment allunyades quan el món cada vegada és més proper.

Hem crescut amb aquesta guerra diverses generacions, des del 1948 amb la creació de l’Estat d’Israel amb vídeos de morts en blanc i negre fins avui amb imatges amb assassinats reals que semblen sostretes de la PlayStation rodades en 5K. Terrible. I és tot tan complex que en aquests temes històrics i delicats cal donar via lliure als que realment coneixen la situació, perquè no hi ha res més patètic que intentar parlar del que no tens ni punyetera idea".

SI PALESTINA FOS UCRAÏNA

L'atac de Hamàs no té cap justificació possible; per indiscriminat, per bàrbar i per il·lícit. Encara que aquestes consideracions ni responen ni eviten la qüestió pendent a Palestina a la llum de la doctrina que encoratja el nostre suport a Ucraïna - - Antón Losada a eldiario.es. Què estaríem dient i quina seria la posició de la comunitat internacional si Palestina fos Ucraïna? La pregunta és legítima. Mereixeria una resposta meditada i complexa, que anticipi i expliqui les contradiccions que segurament emergirien si es fes en veu a alta a les cancelleries de la Unió Europea.

Un bon principi podria ser no equiparar Hamàs amb el poble palestí, ni el govern de Netanyahu amb el poble israelià. La guerra es lliura entre Hamàs i el govern d'ultradreta de Benjamí Netanyahu, no pas entre àrabs i jueus. De fet, lluny de representar el conjunt dels seus ciutadans, tant Hamàs com Netanyahu encarnen exemples clars de grups i individus autoritaris enfrontats amb una majoria dels seus propis conciutadans per reprimir o tractar de reprimir i retallar els seus drets.

Tots sabem que els palestins suporten una violència duplicada en un territori convertit a la presó: la que apliquen les autoritats israelianes per mantenir-los sota control i la que exerceixen Fatah o Hamàs per reprimir qualsevol protesta per la raó que sigui.

Bibi Netanyahu i el seu executiu d'extrema dreta han sumit Israel en una profunda crisi política, social i institucional en intentar anul·lar la independència i la capacitat de control al poder per part de la justícia per blindar la seva permanència en el poder i anul·lar qualsevol oposició . Aquests dies quan tots es pregunten com no ho va veure venir la intel·ligència israeliana, potser la divisió a l'exèrcit que també provoca un personatge tan tòxic com Netanyahu hi tingui alguna cosa a veure.

L'atac de Hamàs no té cap justificació possible; per indiscriminat, per bàrbar i per il·lícit. Com tampoc no té excusa el control repressiu i violent que exerceixen sobre part de la seva pròpia població. Els palestins tenen dret a ser reconeguts com a Estat. Però, sobretot, tenen dret a poder viure en una democràcia que respecti els seus drets i les seves llibertats i els asseguri decidir lliurement el seu destí. Substituir una tirania per una altra gairebé mai no representa un gran avenç.

Tot i que totes aquestes consideracions, tan certes com rellevants, ni responen ni eviten la qüestió pendent a la llum de la doctrina que encoratja el nostre suport a Ucraïna. Els palestins són un poble afirmat com a tal per la pròpia comunitat internacional, amb un Estat reconegut fins i tot per la Santa Seu, sotmès a l'ocupació per la força a una potència invasora, amb els drets fonamentals dels seus ciutadans suspesos o sota la més indiscriminada arbitrarietat , i part del seu territori colonitzat de manera il·lícita. Quin seria, doncs, l'argument que prevé la comunitat internacional de qualificar i tractar Israel com una potència que actua per la força i de manera il·lícita per assegurar els seus objectius il·legals i il·legítims?

No menys espinosa resposta exigiria preguntar-se per què no s'actua en conseqüència i s'obliga Israel, l'ocupant per la força, a facilitar l'avenç dels acords de pau que signa i reconèixer un veritable Estat palestí. No es pot dir una cosa a Kíev i una altra de diferent a Jerusalem. Així han començat sempre tots els nostres problemes al món.



AL POBLE DE PALESTINA

Pols, plors, por
angoixa, remor
remor d'angoixa
Pols, plors, por
crits, detonacions
aldarulls, venjances
venjances i aldarulls.
Sang i ferits
morts i sang,
infants i adults
innocents i culpables.
Culpables de res
innocents de tot
Ignomínia i sang
ferits i sang.
I morts,
morts,

morts.
I els déus, on són?

*
més... CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA


DESTACADES

B L O C S
DIGITALS
COMENTARIS
-

ADMINISTRADOR

BLOG DE FRANCESC PUIGCARBÓ. Amb la tecnologia de Blogger.