LA VIDA CONTEMPORÀNIA

“La vida contemporània” [Discurs al rebre el Premi Nobel], d'Albert Camus, a “El Tiempo” de Bogotá, 5 de gener de 1958). - descontexto.blogspot.com


En rebre la distinció amb què la vostra lliure Acadèmia m'ha volgut honrar, la meva gratitud és més profunda quant que jo mesuro fins a quin punt aquesta recompensa excedeix els meus mèrits personals. Tot home, i amb més raó tot artista, desitja que es reconegui el que ell és o vol ser. Jo també ho desitjo. Però en conèixer la vostra decisió em va ser impossible no comparar la seva ressonància amb allò que realment soc. ¿Com un home, gairebé jove encara, ric només dels seus dubtes, amb una obra amb prou feines en desenvolupament, habituat a viure en la solitud del treball o en la retirada de l'amistat, podria rebre, sense certa mena de pànic, un guardó que el col·loca de sobte, i sol, en plena llum? ¿Amb quin estat d'esperit podia rebre aquest honor a temps que, en tantes parts, altres escriptors, alguns entre els més grans, estan reduïts al silenci i quan, alhora, la seva terra natal coneix incessants dissorts?. Sincerament, he sentit aquesta inquietud, i aquest malestar. Per recobrar la meva pau interior m'ha calgut posar-me a to amb un destí molt generós. I com que era impossible igualar-me a ell amb el sol suport dels meus mèrits, no he trobat res millor, per ajudar-me, que el que m'ha sostingut al llarg de la meva vida i en les circumstàncies més oposades: la idea que m'he forjat del meu art i de la missió de l'escriptor. Permeteu-me, encara que només sigui en prova de reconeixement i amistat, que els digui, amb la senzillesa que em sigui possible, quina és aquesta idea.

Personalment, no puc viure sense el meu art. Però no he posat mai aquest art per sobre de tota altra cosa. Per contra, si ell em cal és perquè no em separa de ningú, i em permet viure, tal com soc, al nivell de tots. Al meu entendre, l'art no és una diversió solitària. És un mitjà d'emocionar el nombre més gran d'homes, oferint-los una imatge privilegiada de dolors i alegries comunes. Obliga, doncs, l'artista a no aïllar-se; el sotmet a la veritat, a la més humil i més universal. I aquells que moltes vegades han triat el seu destí d'artistes, perquè se sentien diferents, aprenen aviat que no podran nodrir-ne l'art ni la diferència més que confessant la seva semblança amb tots. L'artista es forja en aquest perpetu anar i venir de si mateix, als altres, equidistant entre la bellesa, sense la qual no pot viure, i la comunitat, de la qual no es pot desprendre. Per això, els veritables artistes no menyspreen res; s'obliguen a comprendre en comptes de jutjar. I si han de prendre un partit en aquest món, només pot ser d'una societat on, segons la gran frase de Nietzsche, no ha de regnar el jutge sinó el creador, sigui treballador o intel·lectual. Per això el paper d'escriptor és inseparable de deures difícils. Per la definició no es pot posar al servei dels qui fan la història, sinó al servei dels qui la pateixen. Si no ho fes, quedaria sol, privat fins i tot del seu art. Tots els exèrcits de la tirania, amb els seus milions d'homes, no l'arrencaran de la soledat, encara que consenti a acomodar-se al seu pas i, sobretot, si hi consenteix. Però el silenci d'un presoner desconegut, abandonat a les humiliacions a l'altre extrem del món n'hi ha prou per treure l'escriptor de la seva soledat, cada cop, almenys, que aconsegueix, enmig dels privilegis de la seva llibertat, no oblidar aquest silenci, i tracta de recollir-lo i reemplaçar-lo, per fer-lo valdre mitjançant tots els recursos de l'art. Cap de nosaltres és prou gran per a aquesta vocació. Però en totes les circumstàncies de la seva vida, fosc o provisionalment cèlebre, empresonat per la tirania o lliure de poder expressar-se, l'escriptor pot trobar el sentiment d'una comunitat viva, que només el justificarà a condició que accepti, tant com pugui, les dues tasques que constitueixen la grandesa del seu ofici: el servei de la veritat i el servei de la llibertat. I doncs la seva vocació és agrupar el nombre més gran possible d'homes, no pot acomodar-se a la servitud que, on regna, fa proliferar les soledats. Qualssevol que siguin les nostres febleses personals, la noblesa del nostre ofici arrelarà sempre en dos imperatius difícils de mantenir: la negativa a mentir respecte del que se sap i la resistència a l'opressió.


A l'Europa de la tortura i de les presons, avui es veuen obligats a orientar els seus fills i les seves obres en un món amenaçat de destrucció nuclear. Suposo que ningú no pretendrà demanar-los que siguin optimistes. Fins i tot arribo a pensar que hem de ser comprensius, sense deixar de lluitar contra ells, amb l'error dels que, per un excés de desesperació, han reivindicat el dret al deshonor i s'han llançat als nihilismes de l'època. Però passa que la majoria de nosaltres, al meu país i al món sencer, han rebutjat el nihilisme i es consagren a la conquesta d'una legitimitat. Els ha calgut forjar-se un art de viure per a temps catastròfics, a fi de néixer una segona vegada i lluitar després, a cara descoberta, contra l'instint de mort que s'agita a la nostra història.


Indubtablement, cada generació es creu destinada a refer el món. La meva sap, però, que no ho podrà fer. Però la seva tasca és potser més gran. Consisteix a impedir que el món es desfaci. Hereva d'una història corrompuda —en què es barregen les revolucions fracassades, les tècniques embogides, els déus morts i les ideologies extenuades; en què poders mediocres, que poden avui destruir-ho tot, no saben convèncer; en què la intel·ligència s'humilia fins a posar-se al servei de l'odi i de l'opressió—, aquesta generació ha degut, en si mateixa i al seu voltant, restaurar, partint d'amargues inquietuds, una mica del que constitueix la dignitat de viure i de morir. Davant d'un món amenaçat de desintegració, en què els nostres grans inquisidors arrisquen establir per sempre l'imperi de la mort, sap que en una mena de carrera boja contra el temps hauria de restaurar entre les nacions una pau que no sigui la de servitud, tornar a reconciliar el treball i la cultura, i reconstruir amb tots els homes una nova Arca de l'Aliança.


No és segur que aquesta generació pugui per fi complir aquesta tasca immensa, però la veritat sí que és, per tot arreu al món, ja té feta, i la manté, la seva doble aposta en favor de la veritat i de la llibertat i que, arribat el moment, sap morir sense odi per ella. És aquesta generació la que ha de ser saludada i encoratjada on sigui que es trobi i, sobretot, on se sacrifica. En ella, segur de la vostra profunda aprovació, voldria jo declinar avui l'honor que m'acaben de fer.

Al mateix temps, després d'expressar la noblesa de l'ofici d'escriure, jo voldria situar l'escriptor en el seu veritable lloc, sense altres títols que els que comparteix amb els seus companys, de lluita, vulnerable, però tenaç, injust, però apassionat de justícia, fent la seva obra sense vergonya ni orgull, a la vista de tots; atent sempre al dolor ia la bellesa; consagrat en fi, a treure del seu ésser complex les creacions que intenta aixecar, obstinadament, entre el moviment destructor de la història.


Qui, després d'això, podrà esperar que ell presenti solucions ja fetes i belles lliçons de moral? La veritat és misteriosa, fugida, i sempre cal mirar de conquerir-la. La llibertat és perillosa, tan dura de viure com exaltant. Hem d'avançar cap a aquests dos fins, penosa però resoludament, descomptant per endavant els nostres defalliments al llarg d'un camí tan dilatat. Quin escriptor gosaria, en consciència, proclamar-se orgullós apòstol de virtut? Pel que fa a mi, necessito dir una vegada més que no en soc res. Mai he pogut renunciar a la llum, a la felicitat de ser, a la vida lliure en què he crescut. Però, encara que aquesta nostàlgia expliqui molts dels meus errors i de les meves faltes, indubtablement ella m'ha ajudat a comprendre millor el meu ofici i també a mantenir-me, decididament, al costat de tots aquests homes silenciosos, que no suporten al món la vida que els toca viure més que pel record de moments breus i lliures de felicitat, i per l'esperança de tornar-los a viure.


Reduït així al que realment soc, als meus veritables límits, als meus dubtes i també a la meva fe difícil, em sento més lliure per destacar, en concloure, la magnitud i la generositat de la distinció que acaben de fer-me. Més lliure també per dir-los que volgués rebre-la com a homenatge rendit a tots els qui, participant el mateix combat, no han rebut cap privilegi i sí, en canvi, han conegut desgràcies i persecucions. 


Només em resta donar-vos les gràcies, des del fons del meu cor, i fer-los públicament, en penyora de personal gratitud, la mateixa i vella promesa de fidelitat que cada veritable artista es fa a si mateix, silenciosament, cada dia.


SÍ ÉS SÍ

Anys ha, quan en aquest país circulàvem per la vida amb més calma, fins i tot amb certa indolència, no hi havia telèfons mòbils. Sí!, amiguets i amiguetes, no n'hi havia, o sia que l'única manera de comunicar-se amb l'altri era el telèfon fixe o parlar cara a cara. I no cometíem en aquells temps l'error del que ens avisa Quim Monzó en el seu article d'avui. Al despenjar el telèfon i contestar, mai dèiem: SÍ.

Els experts en ciberseguretat avisen que, quan ens telefonen, no és aconsellable despenjar i contestar “Sí”, com fa molta gent avui dia. El motiu és que hi ha persones malvades que, amb aquest “sí” convenientment enregistrat amb la nostra veu, en tenen prou per fer-lo servir després en muntatges que els per­meten estafar-nos i donar-nos d’alta de serveis que no hem demanat ni volem. Ara moltes gravacions tenen valor contractual i –capturat el nostre “sí”— és fàcil en­colomar-nos la merda que vulguin.  Abans –fa mig segle, per exemple– quan contestàvem dèiem “digui’m” o “digui”. Tothom que un servidor coneixia deia “digui’m”. A casa, a la feina. ¿A partir de quin moment vam començar a dir “sí”? ¿Pot ser que el canvi es produís, de manera gradual, als anys noranta? ¿Pot ser que a Catalunya, la partícula afirmativa s’adoptés perquè era lingüísticament neutra –no definia si contestaves en català o castellà– i a molts ciutadans els semblés un avantatge per no definir-se? Però el pas de “digui’m” a “sí” es va produir a tot l’Estat i a les zones monolingües això­ se’ls en refot.

A començaments d’octubre, al Congrés dels Diputats, a la votació per a la investidura d’Alberto Núñez Feijóo, quan Eduard Pujol va sentir el seu nom perquè digués si hi estava a favor o en contra, va respondre automàticament “sí” i després va rectificar –“no”–, fet que va provocar gran confusió a la sala i va fer que, després de deliberar, decidissin donar-lo com a vot nul. Si en comptes de tenir integrat el “sí” com a resposta automàtica, en sentir el seu nom hagués contestat “digui’m” ningú no hauria pensat que estava a favor de la investidura de Feijóo. Com a molt ho haurien considerat una excentricitat. Diem “sí” molt fàcilment. És ben bé allò de què ens prevenen els experts en ciberseguretat. 

En l'àmbit personal, com tinc programats els telèfons d'amics o de familiars, si la trucada no és d'ells, no l'agafo. De fet, no sé ni perquè a  casa encara tenim el telèfon fix, només truca un cosí de la Nuri de Montpeller un cop a l'any per desitjar-li bon any nou, la resta són trucades d'ensarronadors de telefonia, elèctriques, matalassos o aigua reciclada, o números que el mateix telèfon t'avisa que són trucades brossa, que el mòbil et permet bloquejar-les, però al fixe no. 

Sí és Sí, com només sí és sí, sol ser motiu de controvèrsia, i la culpa no és de la Colau ni de la Montero, és nostra.

TOTIS NO ÉS NORMATIU, RESOL L'IEC

Totis no és normatiu, resol l'IEC. Un: Les formes totis, ellis, fillis no són normatives. Dos: El desdoblament pot ser pertinent sempre que no caigui en l'abús. I tres: El gènere no marcat, com passa en totes les llengües romàniques, és el masculí.

Arran de les múltiples consultes i declaracions sobre els usos del llenguatge inclusiu, on cada col·lectiu ha optat per solucions a mida, la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans ha emès un comunicat amb diverses consideracions. El document, titulat "El llenguatge inclusiu: compatibilitat dels recursos estilístics dels usos no sexistes amb la normativa lingüística", aborda sense embuts quines són les solucions que se cenyeixen a la normativa i quines no.

"El llenguatge inclusiu: compatibilitat dels recursos estilístics dels usos no sexistes amb la normativa lingüística", aborda quines són les solucions que se cenyeixen a la normativa.

Fent un pas més enllà del document que al seu dia va publicar la RAE, les consideracions de l'IEC no prohibeixen els desdoblaments, sempre que es facin amb mesura i responent a consideracions estilístiques. Sí que titlla de fora de la normativa tant lèxica com gramatical formes com totis, ellis, fillis. I recorda que el gènere no marcat és el masculí, i per això l'ús del gènere femení com a no marcat respon a criteris polítics i socials, però no lingüístics. L'IEC, que és l'alta institució que vetlla pel bon ús i la normativa de la llengua catalana a tots els territoris on es parla, expressa a través de la Secció Filològica que “recentment, se sol reunir sota la denominació de llenguatge inclusiu un conjunt de recursos lingüístics que pretenen evitar la discriminació en el llenguatge, sigui per raó de gènere, raça, llengua, edat o orientació sexual, entre d'altres”. 

L'IEC reconeix que "els canvis socials, quan són importants i creen situacions duradores, solen provocar modificacions en la llengua", per la qual cosa el seu document exposa de manera molt prudent quina és la situació actual i apunta solucions, sempre normatives, per a aquells parlants que no se sentin còmodes amb l'ús exclusiu del masculí com a gènere no marcat.

El tercer punt del document aborda algunes estratègies en pro de la visibilitat de les dones, com ara els desdoblaments mesurats i els noms col·lectius. Així mateix, recomana l'ús del tracte de vosaltres, que és la mateixa forma per al gènere masculí i el femení, així com l'ús del pronom tothom, en lloc d'un desdoblament com el de tots i totes. Com a conclusió, la Secció Filològica sosté que "aquests recursos són acceptables sempre que s'utilitzin adequadament i no creïn problemes d'ambigüitat, fluïdesa o complexitat". Si voleu llegir el document sencer... aquí.

TOT ESPERANT L'APOCALIPSI

No sembla que la cultura occidental sigui capaç de viure sense l’amenaça d’un apocalipsi, és més, sembla que la necessiti., amb aquesta obsessió de tenir sempre un enemic exterior, potser per no veure que el tenim dins nostre.  Mentrestant arriba, imaginem paradisos. Llocs on arribar, o dels quals partir, i que hem de recuperar perquè ens salven, busquem refugis insòlits, sense pensar en què en cas que realment es produís l'apocalipsi el millor seria sucumbir els primers. Però per salvar-se ha d’existir l’amenaça. 

El final del món és la condició de possibilitat de la salvació. Vàrem viure angoixats per l’apocalipsi nuclear als 60,s, pel final del petroli que s'havia d'acabar el 2000, que anticipava un món primitiu i ingovernable. La capa d'ozó. El final del món sempre ha estat present en les nostres vides. Recordeu l'efecte 2000, o els bàrbars de Kavafis. I de totes aquestes desgràcies, ens n'hem sortit sans i estalvis. No ens hem salvat mai dels meteorits, segurament perquè hi són, però encara no ens han caigut al damunt. 

Malgrat que això que hem considerat superstició religiosa potser´és la causa d’aquesta propensió a imaginar cataclismes definitius, no sembla que la nostra tendència a racionalitzar l’existència i a abandonar l’explicació divina hagi tranquil·litzat els nostres terrors, enquistats en el més profund del nostre cervell. Quan més racionals pensàvem que ens haviem tornar, més ha augmentat  l'abundancia d’apocalipsis. Gairebé tot el que passa i té una certa gravetat pot constituir el germen d’un final definitiu. La pandèmia, una més de les moltes que la humanitat ha suportat, va atiar la nostra imaginació. El progrés tecnològic, avui protagonitzat per la intel·ligència artificial, és l’amenaça més gran a la humanitat que han conegut els temps. El canvi climàtic, on la nostra arrogància ens fa pensar que ens podem carregar el planeta, quan el que ens carregarem si som capaços, és la nostra vida, el nostre hàbitat, però el planeta passa olímpicament de les nostres malvestats, ell gira que giraràs fins que un ens superior decideixi que ha de deixar de fer-ho.

Gairebé tot el que passa i té una certa gravetat pot constituir el germen d’un final definitiu. Llegeixo en una crònica de Miquel Molina a la vanguardia que una dona preocupada li pregunta a Michael Ignatieff quins motius pot tenir avui algú per portar un fill al món. Igna­tieff ho entén, però se sorprèn, pensa quins motius va poder tenir algú per procrear el 1918, el 1939, o a la postguerra. Jo vaig néixer al 1945, no era possiblement el  millor moment, però si no hagués nascut ni jo ni molts altres, encara hauria estat pitjor.

Puc entendre que revolucions com la irrupció d’internet han transparentat novament la complexitat del món, que havíem aconseguit ordenar una mica en aparença. La llibertat i el desordre espanten. Molta gent es refugia en aquells que prometen tornar a la simplificació tribal. Respirem un aire viciat fet de pessimisme. Avui davant hi ha una voluntat gegantina de destruir l’alegria l'optimisme és una decisió, potser ingènua. Exigeix determinació, una mica d’innocència també.  Penso que, fora quina fos la meva condició hauria triat viure ara i aquí. Fins ara la humanitat sempre ha anat endavant, amb algun pas enrere, cert. Potser tot és més senzill del que sembla. Potser només es tracta que tinguem por i, per tant, entrem dins un estat de consciència, i sobretot, no ens limitem a ser mers espectadors que es queixen per mer vici, i actuem en conseqüència. Com deia el poeta: Tot està per fer i tot és possible.

EL DRET A LES GRANS PARAULES

L'obscenitat de la violència es normalitza i la impotència s'estén. Quina ha de ser la inspiració que guiï la nostra indignació i dolor? - Paula Kuffer 23/10/2023.


Avui crema Gaza, cremen les cases, cremen els cossos. Les imatges abrasadores arriben als nostres dispositius i disseminen la violència davant dels nostres ulls acostumats a bombes, cops i violacions a la pantalla. Hamàs les difon, de la mateixa manera que els telenotícies occidentals emeten els atacs militars israelians. L'obscenitat de la violència es normalitza i la impotència s'estén. També les xarxes cremen de comentaris contundents que jutgen i condemnen la violència d'un bàndol o l'altre, sense contemplar que la violència és una. Podem revestir-nos de grans paraules com a valors o llibertat, que en realitat qualsevol dels adversaris fa seves. Tot i això, la paraula pau no s'escolta aquests dies de violència inusitada, segurament perquè la pau sempre significa abans que res una renúncia, que en aquests moments cap de les parts implicades està disposada a assumir. Avui el cercle de la violència s'abisma i sembra de morts les històries de les famílies. Són ferides impossibles d'agafar a les imatges o els judicis, ferides que travessaran moltes vides presents i per venir, un origen que segurament serà impossible d'enunciar per als qui el van viure i impossible d'imaginar per als que el patiran com a marca de la seva futura identitat. La violència no només es pateix en primera persona, sinó que reverbera més enllà de la pròpia mort, encara que sigui un llegat que ningú no volgués oferir ni heretar. “La ferida –com titula Laura Llevadot el seu darrer llibre– existia abans que jo”.

La terra simbòlica d'Israel és el dolor i el record de la injustícia. És l'ensenyament ètic del judaisme, molt anterior a l'Holocaust i els pogroms que recorren com a fantasma la història d'Occident. Més enllà de les fronteres d'un Estat, més enllà de les nacionalitats i les llengües, el dolor dels qui ens van precedir s'erigeix en guia de la conducta moral: el dolor de l'altre es revela com a propi. I, tanmateix, un Estat és un Estat. No sempre i no tots els jueus han estat inclinats per un Estat. Si al jueu se l'ha perseguit per ser “l'altre” –i aquí sens dubte ressonen “tots els altres”, gitanos, negres, trans, homosexuals, socialistes... tots aquells que l'hegemonia exclou per tornar-los a incloure en forma d'objecte d'odi i d'explotació–, pot ser comprensible una certa desconfiança de l'Estat.

Mentre uns al·leguen defensar el seu Estat, uns altres pretenen fundar-lo; però tots fan de la violència desbocada el seu principal instrument

L'Estat contemporani es defineix per exercir el monopoli de la violència. Compta amb la potestat de fer-ne ús, amb la qual cosa pressuposa, d'aquesta manera, que hi ha una violència legítima, o si més no autoritzada. Òbviament, és el propi poder instituït el que determina els usos legítims de la violència en el seu ordre jurídic. La llei de l'estat de dret autoritza la violència sempre que estigui a la mà –com la de la policia o l'Exèrcit, o fins i tot la pena de mort–, i alhora condemna la de l'individu quan en fa ús per compte propi (fonamentalment perquè posa en perill el seu monopoli). L'amenaça de la llei i el càstig depèn sobre tots, amb papers o sense papers. En canvi, el manament abrahàmic resa “No mataràs” i no requereix l'amenaça del càstig, s'avança a l'acte, ja que no es pot aplicar un cop consumat. És una pauta de comportament per a l'acció del subjecte, no pas una condemna posterior que jutja. L'assassinat revolucionari del tirà tampoc no troba en aquest marc justificació, ja que no només atempta contra la vida singular de l'altre, sinó que nega la possibilitat d'una existència justa en trencar el manament. Més enllà de la sacralitat de la vida de l'altre, s'imposa el manament previ i la renúncia a la violència davant d'un mateix.

Walter Benjamin va més lluny en la seva anàlisi de la violència i, en la seva crítica del 1921, després del primer esclat de violència tècnica de la Gran Guerra que va inaugurar l'època de les conteses de “caràcter esportiu”, que registren les accions militars com a rècords , i en un ambient marcat pels intents de cop d'estat i les vagues, diu que l'estat de dret està travessat per la violència de dalt a baix: tant la fundació com la conservació del dret tenen com a mitjà la violència. Aquests dies es pot observar la col·lisió de les dues violències que lluiten per instituir, o restituir, la seva legitimitat. Mentre uns al·leguen defensar el seu Estat, uns altres pretenen fundar-lo; però tothom fa de la violència desbocada el seu principal instrument. Davant la violència de l'Estat legitimada pel dret o la violència que n'aspira un de nou, Benjamin proposa una retirada: la vaga o la diplomàcia.

La vulneració del dret per part del Govern d'Israel no és només una amenaça per al seu propi Estat, una militarització de la seva ja fràgil democràcia –que mostra precisament la seva debilitat en la seva violència aclaparadora–, sinó per a tot estat de dret, perquè en qüestiona el monopoli de la violència. La primera reacció europea, poc després corregida, es pot llegir com un símptoma de la consciència d'una violència que se li escapa al dret. Potser per això va intentar ubicar dins de la llei l'agressió del Govern d'Israel, perquè va veure amenaçat el seu propi dret a la violència.

L'atac indiscriminat del Govern d'Israel a la població civil de Gaza en aquests moments, l'amenaça de mort per terra, mar i aire, sobrepassa els límits dels convenis i reglaments internacionals que gestionen la violència i el dret a la defensa, que tan entusiastes per legitimar-la quan la porta a terme l'Estat, en aquesta ocasió no poden acollir tal desproporció. Les violacions del dret internacional són crims de guerra i violen els drets de la humanitat que s'havien de protegir després de la violència de la Segona Guerra Mundial. Avui presenciem en directe bombardejos i cadàvers d'aquells a qui suposadament el dret internacional hauria d'haver emparat. Moltes i diverses veus autoritzades han denunciat crims contra la humanitat en la resposta a l'acte terrorista perpetrat per Hamàs. Zakhor, Israel; recorda, no siguis víctima de l'oblit, tu també.

En resposta, un estat de dret no pot romandre fora de la llei en la seva defensa o protecció. La població civil israeliana ha estat víctima de l'atac més letal i sagnant per part d'un grup terrorista des de la fundació de l'Estat el 1948. La crueltat de les imatges enregistrades pels mateixos assassins fa referència a un odi desenfrenat que fa difícil pensar. sobre tàctiques i estratègies, sinó més aviat en un gaudi sinistre que es repeteix viralment a les imatges dels vídeos. Més enllà de les abstraccions geopolítiques, la violència sempre recau sobre els cossos.

Ningú no podrà dir en aquest punt que no ho sabia. La metxa de la violència es va encendre. Què en sortirà de totes aquestes cendres? ¿L'au Fènix tornarà a alçar el vol, com es pregunta Michael Marder a Piropolítica, un món en flames? En una època que s'està morint i que amenaça d'acabar per sempre amb la història de la humanitat, una primera vegada única, com pot ser que la consciència del final ens deixi indiferents? L'absurd de l'existència, les apel·lacions a la violència atàvica, estructural o instintiva són explicacions que potser no són suficients per treure la violència del cercle. Tampoc la condemna de la violència és suficient perquè desaparegui, si de cas això és possible. La llibertat no és el seu oposat, sinó més aviat la responsabilitat davant del mal que hom pot exercir. L'escena devastada es repeteix, fantasmagòrica, com les restes d'un impuls que només pot conduir cap a més mort. I, tanmateix, avui no hi ha res més revolucionari que la interrupció de la violència.

Quina ha de ser la inspiració que guiï la nostra indignació i dolor? Potser només es pot aprendre del fracàs, d'aquells intents –com els avui tan llunyans Acords d'Oslo, per exemple– que van aspirar a la transformació de la realitat. La potència d'aquests fracassos continua pendent d'actualització, com una exigència espectral que fa referència al desig de justícia. La memòria no és una llosa pesada i melancòlica, sinó una oportunitat de ruptura molt més radical que qualsevol promesa d'alliberament futur. La catàstrofe ja és el món en què vivim, va sentenciar Benjamin; però també deia que la utopia és funció de la memòria. El 1940, després d'haver passat pel camp de Nevers, on els francesos van confinar els alemanys víctimes del nazisme, el filòsof va dedicar les seves darreres reflexions al concepte d'història. El tema no sembla una tria trivial per a algú que devia estar convençut que no li quedaven moltes pàgines per escriure. Davant el feixisme hegemònic i l'estat d'excepció que impera sempre per als oprimits, Benjamin insta una escriptura d'Història capaç d'abandonar l'espiral de la violència: un gest de memòria que s'escapa del present i alhora fa present el testimoni de aquell fracàs que podria haver estat, que obre les sales del passat en aquest ara crític i els dóna una altra oportunitat. No hi ha nostàlgia, sinó un enunciat polític que apunta a la presa de consciència del dispositiu en què ens trobem inevitablement, ja que som fruit d'aquella mateixa violència des de la qual intentem dir. No ens queda més que l'aprenentatge de la decepció; fallar de nou, fallar millor. Fer de l'absència el centre de la nostra política, fer-nos una herència que ens faci més lliure.

Paula Kuffer és professora de Filosofia contemporània a la Universitat de Barcelona.

NO MÉS "SCROLL" INFINIT

El pla del Parlament Europeu per reduir l'addicció a les xarxes està en marxa: No més 'scroll' infinit i 'play' automàtic. L'Eurocambra demana introduir a la normativa europea el dret a no ser molestat amb notificacions al mòbil o missatges recordatoris. Però que és el scroll infinit'. Doncs és una tècnica de disseny que ajuda que, qui visita una web, hagi de fer menys clics per veure'n el contingut. Això sí, no és aconsellable en tota mena de pàgines. De conèixer quan s'ha d'utilitzar s'encarreguen, entre d'altres, els professionals al disseny web. Com els que es formen al Màster Online en Disseny Web Multidispositiu: UX/UI d'ESDESIGN. Vols saber en què consisteix i quan es fa servir? A continuació, tens tota la informació que necessites conèixer sobre l'scroll infinit.

Per als especialistes en disseny UX/IU, conèixer les diferents opcions de disseny web de què disposa, a més de quan fer-les servir, és tan important com treure partit a eines com Figma. Tant si les dissenyen per a escriptori, com si és per visualitzar-la a una app per a mòbils. L'scroll infinit és una de les opcions que tenen per dissenyar una pàgina web i entra dins de les diferents possibilitats que ofereix el Design Thinking per a la creació de pàgines web. Amb el scroll infinit, un contingut que normalment es veuria repartit en diverses pàgines, va apareixent automàticament a mesura que l'usuari va lliscant la pàgina cap avall. Per tant, més facilitats per a la navegació, i una millor experiència d'ús.

Un exemple d'aquest tipus de disseny es pot veure a la majoria de pàgines principals del perfil o compte d'usuaris de diferents xarxes socials. Per exemple, a Facebook ia Twitter. Els continguts que publiquen altres usuaris que segueix cada persona amb compte a la xarxa es van mostrant a mesura que aquests es desplacen per aquestes pàgines. El scroll infinit proporciona una experiència d'ús millor per a qui visita una web. Només s'hi ha de moure perquè el seu contingut vagi apareixent. Sense que hagi de fer res més per veure'l. Més comoditat i rapidesa a l'hora de veure la informació que ofereix. Els continguts de la web aniran apareixent pràcticament sense pausa. A més, si aquests són homogenis, l'experiència de l'usuari per les webs que comptin amb scroll infinit serà millor que la dels que naveguin per llocs web paginats.

En moure's en dispositius mòbils, com smartphones, la visualització dels seus continguts pot millorar també, i ser més còmoda. És en aquests dispositius, per les dimensions de la pantalla, on és més important evitar clics. Sobretot per a les persones amb mans i dits grans; i és que els botons de les pàgines web, en aquests dispositius, acostumen a ser petits. I si hi ha diversos junts, una persona amb dits grans podrà prémer amb facilitat un altre de diferent del que necessita, o dos botons alhora, per error. El scroll infinit ho evita, ja que no cal prémer botons per avançar.

Però no tot és tan bonic com fins ara semblava. Aza Raskin, creador de l'scroll infinit el 2006, es penedeix d'haver-lo desenvolupat per la seva dinàmica tan addictiva "No dona temps al teu cervell de posar-se al dia amb els teus impulsos, així que només segueixes fent scroll”, apunta Raskin. principals aplicacions han afegit funcions contra l'addicció com els gestors del temps. Les xarxes socials com TikTok o Instagram estan dissenyades per ser addictives. En fomentar el desplaçament continu en l'aplicació mantenen els seus usuaris enganxats a la pantalla durant hores, sense gairebé donin compte Especialment als més joves En l'addicció que provoquen les xarxes té una responsabilitat essencial el scroll infinit, la funció que permet accedir a continguts constantment sense necessitat de fer clic en cap moment.


El seu creador, Aza Raskin, va dissenyar aquesta funció el 2006, però el 2018 confessava en una entrevista a la BBC que es penedia d'haver-ho fet, ja que és una dinàmica molt addictiva: “És com si estiguessin prenent cocaïna conductual i la ruixessin per tota la interfície, i això és el que et manté amb ganes de tornar una vegada i una altra”. veurem si la UE hi posa fre o com li saol passar es queda a mig camí. Ara que havia aprés a lliscar els reels...

EL 18è BRUMARI DE LUIS BONAPARTE

Hegel diu en algun lloc que tots els grans fets i personatges de la història universal apareixen, com si diguéssim, dues vegades. Però es va oblidar d'afegir-hi: una vegada com a tragèdia i l'altra com a farsa. Caussidière per Dantón, Luis Blanc per Robespierre, la Muntanya de 1848 a 1851 per la Muntanya de 1793 a 1795, el nebot per l'oncle. I la mateixa caricatura en les circumstàncies que acompanyen la segona edició del 18è Brumari!. Els homes fan la seva pròpia història, però no la fan al seu lliure arbitri, sota circumstàncies escollits per ells mateixos, sinó sota aquelles circumstàncies amb què es troben directament, que existeixen i els han estat llegades pel passat. La tradició de totes les generacions mortes oprimeix com un malson el cervell dels vius. I quan aquests aparenten dedicar-se precisament a transformar-se i a transformar les coses, a crear alguna cosa mai vista, en aquestes èpoques de crisi revolucionària és precisament quan conjuren temorosos en el seu auxili els esperits del passat, manlleven els seus noms, les seves consignes de guerra, la seva roba, per, amb aquesta disfressa de vellesa venerable i aquest llenguatge prestat, representar la nova escena de la història universal.

Així, Luter es va disfressar d'apòstol Pau, la revolució de 1789-1814 es va vestir alternativament amb la roba de la República Romana i de l'imperi romà, i la revolució de 1848 no va saber fer res millor que parodiar aquí al 1789 i allà la tradició revolucionària de 1793. El treball de Marx El divuité Brumari de Luis Bonaparte, escrit basant-se en l'anàlisi concreta dels successos revolucionaris de França entre 1848 i 1851, és una de les obres més importants del marxisme. És d'excepcional importància la conclusió que Marx fa en el problema de l'actitud del proletariat davant de l'Estat burgès. “Totes les revolucions han perfeccionat aquesta màquina –diu–, en lloc de trencar-la”... (pdf)

més... CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA


DESTACADES

B L O C S
DIGITALS
COMENTARIS
-

ADMINISTRADOR

BLOG DE FRANCESC PUIGCARBÓ. Amb la tecnologia de Blogger.