A PROPÒSIT DE GURDJIEFF


Quan per casualitat vaig topar amb els pensaments de Gurdjieff, vaig recordar de seguida que vaig saber d'ell fa anys, a través del retorn dels Bruixots; heus ací un extracte del text de Pawels i Bergier.....

"Al març de 1953 vaig conèixer per primera vegada a un alquimista. La cosa va ocórrer al Cafè Procope, que havia experimentar en aquella època una breu resurrecció. Quan jo estava escrivint el meu llibre sobre Gurdjieff, un gran poeta va preparar aquella entrevista, després vaig tornar a veure sovint a aquell home singular, sense penetrar, però, els seus secrets.

Jo tenia idees primitives, extretes de les nocions populars, sobre l'alquímia i els alquimistes, i estava lluny de saber que aquests encara existien. L'home que seia davant meu, a la taula de Voltaire, era jove i elegant. Tenia una sòlida instrucció clàssica, seguida d'estudis de química. Per aquell temps, es guanyava la vida al comerç i freqüentava a molts artistes, així com a algunes gents de món.

No porto cap Diari íntim, però, en certes ocasions importants, solc anotar les meves observacions o els meus sentiments. Aquella nit, en tornar a casa, vaig escriure el que segueix:

     «Quina edat pot tenir? Ell m'ha dit trenta-cinc anys. No ho entenc. Cabell blanc, arrissat, partit sobre el crani com una perruca. Nombroses i profundes arrugues sota un cutis rosat i en un semblant ple. Pocs gestos; lents, mesurats, hàbils. Somriure tranquil i agut. Ulls riallers, però que riuen per a si. Tot revela una edat diferent. En la seva conversa, ni una finta, ni una desviació, ni una fallada en la presència de l'esperit. Aquest aspecte afable i fora del temps té alguna cosa d'esfinx. Incomprensible. I no és només una impressió meva. A.B., que, des de fa setmanes, el veu gairebé cada dia, em diu que mai, ni un segon, l'ha sorprès en una sola falta de "objectivitat superior".

     »El que fa condemnar Gurdjieff:

         »1r Qui sent la necessitat d'ensenyar no viu enterament la seva doctrina i no ha arribat al cim de la iniciació.

         »2n A l'escola de Gurdjieff no hi ha mediació material entre l'alumne a qui s'ha persuadit de la seva res i l'energia que ha d'arribar a posseir per passar al ser real. Aquesta energia -aquesta "voluntat de la voluntat", diu Gurdjieff- ha de trobar l'alumne en si mateix, i només en si mateix. Ara bé, aquest pas és parcialment fals i només pot conduir a la desesperació. Aquesta energia ha fora de l'home, i es tracta de captar. El catòlic que combrega: captació espiritual d'aquesta energia. Però, ¿i els que no tenen fe? Si no té fe, cal tenir foc: això és tota l'alquímia. Un veritable foc. Un foc material. Tot comença, tot arriba pel contacte de la matèria.

         »3r Gurdjieff no vivia sol; sempre estava envoltat d'altres persones com en un falansteri. "Hi ha un camí a la solitud, hi ha rius en el desert." No hi ha camí ni rius en l'home que es barreja amb els altres.

     »- Li faig preguntes sobre l'alquímia que han de semblar ximples. Però no ho demostra i respon:

     »Només matèria, res més que contacte amb la matèria, treball amb la matèria, treball manual.

     «Insisteix molt en això:

     »Li agrada la jardineria? És un bon començament, perquè l'alquímia pot comparar-se a la jardineria.

     »Li agrada la pesca? L'alquímia té alguna cosa de comú amb la pesca.

     »Treball de dones i joc de nens.

     »No es pot ensenyar alquímia. Totes les obres literàries que han passat pels segles contenen una part d'aquest ensenyament. Són el fet d'homes adults -veritablement adults- que van parlar als infants, respectant les lleis del coneixement adult. En una gran obra, mai es nota la falta de "els principis". Però el coneixement d'aquests principis i el camí que porta a aquests principis han de romandre ocults. No obstant això, hi ha un deure d'ajuda mútua per als investigadors del primer grau.

     »Cap a la mitjanit, el vaig interrogar sobre Fulcanelli, i ell em va explicar que Fulcanelli no ha mort.

     »-Es Pot viure em diu infinitament més del que imagina l'home que no ha despertat. I es pot canviar totalment d'aspecte. Jo ho sé. Els meus ulls saben. Sé també que la pedra filosofal és una realitat. Però es tracta d'un estat de la matèria diferent del que coneixem. Aquest estat, com tots els altres estats, és susceptible d'amidaments. Els mitjans de treball i de mesurament són senzills i no requereixen aparells complicats: treball de dones i joc de nens ...

     »I afegeix:

     »-Paciència, Esperança, treball. I, sigui quin sigui el treball, mai es treballa bastant.

     »Esperança: en alquímia, l'esperança es fonamenta en la certesa que hi ha un fi. Jo no hauria començat -diu- si no m'haguessin demostrat clarament que aquest fi existeix i que és possible assolir en aquesta vida. »

Tal va ser el meu primer contacte amb l'alquímia. Si l'hagués abordat per mitjà dels llibres màgics, crec que les meves investigacions no haurien anat molt lluny: falta de temps, falta d'afició a l'erudició literària. I també manca de vocació: aquesta vocació que envaeix l'alquimista, quan aquest encara no es té per tal, en el moment en què s'obre per primera vegada un antic tractat. Jo no tinc vocació de fer sinó de comprendre; no de fer, sinó de veure. Penso, com diu el meu vell amic André Billy, que «comprendre és tan bonic com cantar», fins i tot en el cas que la comprensió sigui fugaç. Sóc un home que té pressa, com la majoria dels meus contemporanis. Vaig tenir el contacte més modern que cal tenir amb l'alquímia: una conversa en una taverna de Saint Germain des Prés. Després, mentre intentava donar un sentit més complet al que m'havia dit aquell home jove, vaig ensopegar amb Jacques Bergier, que no sortia ple de pols d'una golfes plena de llibres vells, sinó dels llocs en què es concentra la vida del segle : els laboratoris i les oficines d'informació. Bergier buscava també alguna cosa per les rutes de l'alquímia. I no era per fer una peregrinació al passat.

de El retorn dels bruixots - Pawels i Bergier

1 Comentaris

Més recent Anterior