Si la pandèmia de la Covid-19 ha tingut algun efecte positiu, és proporcionar-nos temps i temes per pensar. El que segueix a continuació són pensaments sorgits també arran de les discussions que s’han generat en aquest temps tan estrany.
1. En una crisi surt el millor i el pitjor de l’ésser humà, segons diu el lloc comú, però el que més surt és regular.
2. De l’única cosa que podem estar segurs és que de les crisis
3. Entorn d’una pandèmia, com en qualsevol crisi, es forma un grup dels que sabien quan ningú no sabia i saben ara quan encara no sabem.
4. Si acusem els qui prenen les decisions polítiques enmig d’una greu crisi de no actuar correctament quan tenien la informació necessària, per molta retòrica adornada de modèstia que fem servir, estem adoptant una posició d’arrogància implícita: acusem sobre el supòsit que sabem que ells sabien i no volien. Una acusació d’aquest estil revela que no hem comprès que l’actuació en problemes complexos comporta sempre un conei- xement escàs i una informació incompleta. El nostre esforç s’hauria de concen- trar a fer compatible l’exigència de responsabilitats amb el reconeixement del fet que representants i representats actuem sempre amb un saber insufi- cient.
5. Quan el confinament ens obliga a suspendre totes les activitats “no necessàries”, es posen de manifest les veritables característiques de les relacions socials: les trobades fortuïtes, els intercanvis inesperats, l’exposició a l’imprevist. Obligats a concentrar-nos en l’essencial, ens adonem que allò propi de l’espai públic és la sorpresa.
6. Pot semblar estrany i fins i tot irracional estar preocupat per la possibilitat de desastres altament improbables, però tot el que ha passat ho ha fet sempre una primera vegada. I hi ha certes catàstrofes per a les quals no ens podem permetre ni una sola vegada.
7. Necessitaríem més certeses de les que actualment tenim per estar tan segurs d’aquest futur catastròfic que alguns, més que com una advertència sobre el que és possible, certifiquen com una cosa inexorable. Que el desastre sigui una possibilitat vol dir que no és una necessitat. I segurament no és una bona idea no voler tenir fills perquè no visquin en aquestes condicions, perquè si nosaltres ens hem mostrat incapaços de frenar les crisis, potser la nostra obligació és permetre que d’altres ho intentin. No tenim cap dret a donar per fet que les generacions futures seran tan estúpides com nosaltres.
8. Després de les crisis, aprendre o no aprendre, aquesta és la qüestió. Les crisis no ens donen lliçons davant les quals no calgui sinó posar-se de genolls. Les crisis donen una lliçó que cal interpretar mitjançant la mobilització cognitiva i la discussió democràtica.
9. Saber el que aprendrem després d’una crisi és impossible; si ja ho sabem, no necessitem aprendre-ho, i si ho aprenem, és que ara no ho sabem. Els qui menys aprenen són els qui donen lliçons. Voler tenir raó sempre és incompatible amb aprendre.
10. El lloc que ocupava la història com a magistra vitae sembla correspondre en aquests moments a la pandèmia. Però la primera lliçó que cal aprendre després d’una catàstrofe és distingir entre allò que ha de ser après i allò que ha de ser suportat, entre les disfuncionalitats que es deuen als nostres errors i les que obeeixen el simple fet que la natura no se sent especialment obligada a respectar-nos.
11. La pandèmia ens obliga a revisar moltes coses, però és significatiu que s’imposi el vell imaginari expiatori que oposa l’ordre cívic contra el desordre comercial. El que a la Marsella del 1720 era l’hedonisme i el luxe és avui la globalització capitalista i el consumisme; la funció del Déu punitiu i venjador l’adquireix ara una Terra que es venja dels nostres excessos; en els dos casos la innocència dels pobles autosuficients es defensa dels perills de la hibridació exterior. Per això no falten els qui veuen en el confinament un temps de penitència del qual n’haurien de seguir profundes conversions. Potser no hi pot haver catàstrofes sense pecats que les expliquin? No podem pensar tot això fora d’un marc pseudoreligiós?
12. Quan a un grup de persones se’ls enalteix com a herois segurament és un presagi que seran tractats després com a màrtirs. N’hi hauria prou que els donéssim el que es mereixen ( reconeixement i mitjans) ara i després.
Aforismes de la pandèmia
Daniel Innerarity
lavanguardia.cat
En ciertas cosas estoy de acuerdo con el autor. En otras difiero, pero todo sucede una primera vez, eso es seguro.
ResponEliminaSalut
La pandemia ha puesto de manifiesto algo que ya sabíamos: Lo fraticidas que son siempre las intenciones entre partidos políticos.
ResponEliminaA los políticos les sucede como a la fábula del escorpion que cruza el rio a lomos de una rana y no puede evitar clavarle el aguijón aunque ello signifique también su muerte..
EliminaCoincido con Chiloé en la opinión sobre los políticos. Pasados los primeros días de desconcierto, han procedido a lo de siempre :sacar tajada de la situación en beneficio propio, y a navajazos si es necesario.
ResponEliminaHa sido patético ver a Torra hace dos días echándole la culpa de los rebrotes de Lleida al gobierno central, habida cuenta que las competencias sanitarias, laborales y de seguridad pública las tiene la Generalitat.
Sobre todo, las laborales de los temporeros. Tienen las cifras de años anteriores de los peones que podían llegar a hacer la campaña en Lleida
Así, que no se llame a engaño, la incompetencia que demuestra es infinita, solo comparable a su soberbia.
El que li ha passat a Torra amb Lleida és per bocamoll, si ni tan sols arriba al nivell suficient per cometre el pecat de la supèrbia. Es que no dona per a més que ser una espècie de mosca collonera.
ResponEliminaMolt d'acord amb les reflexions d'Innerarity, cadascun dels punts mereixeria comentari aprofundit.
ResponElimina