El periodista i poeta John William Wilkinson pertany a aquest grup selecte d'escriptors que creixen davant la brevetat de l'espai, al relat curt. Col·labora cada diumenge amb un article a la vanguardia, i té aquest punt diferent del periodisme convencional, potser per la seva ascendència British, cosa que va portar a Juan Marsé a dir-li: Gràcies a aquests articles de John William Wilkinson, ja no hi ha anglicisme que se'm resisteixi. El que ve a continuació és l'article d'avui.
"Per més que sigui una impossibilitat per a l'historiador relatar un esdeveniment històric de manera totalment objectiva, com bé sabia Tucídides, almenys ho pot intentar. I a fe que hi ha hagut en els darrers anys brillants temptatives però que massa sovint disten molt molt de poder-se considerar una aportació a una historiografia seriosa. Per partidistes. Per tendencioses. Per descaradament falses.
Durant segles s'ha cregut que els que escriuen la història són els guanyadors. Doncs ja no. És més, cada cop es fa més difícil distingir entre vencedors i vençuts; arrasen les minories i víctimes reals o inventades. La història -la universal, la nacional, la particular- s'està reescrivint a marxes forçades davant de la nostra incrèdula mirada. L?heroi d?ahir és el monstre d?avui. On abans s'esborraven les dones, ara s'esborren els masclets, que majoritàriament no eren sinó uns repugnants faltons, per dir-ho de manera suau.
Ara bé, allò que escasseja en les noves versions tunejades de la història, va de solidesa a fonament, passant per una gairebé total absència de serietat. La història la dicta qui paga, en molts casos amb diners públics. Donar un garbeig per un museu, el que sigui, que s'autodenomina “nacional”, resulta escandalosament aclaridor.
Són desoladors els resultats d'un estudi recent portat a terme per CIMOP (un institut de recerca social i de mercats), per avaluar els coneixements sobre la Guerra Civil dels joves espanyols de 16 a 30 anys. Doncs que per aquí es traslladen les restes de Franco -de qui?- de la Vall dels Caiguts a una església madrilenya i ni xavals, xavales ni chavelis s'assabenten! O potser sí. Però els importa un comí.
Resulta alarmant, i fins i tot de vegades tristament hilarant, el supí desconeixement compartit, tal com queda reflectit a l'estudi. Per descomptat, ells no en tenen la culpa. Hi ha estudiants que afirmen sense rubor que la guerra va esclatar perquè “el poble es va rebel·lar contra la dictadura de Franco”, però no el 1936, sinó en algun moment indeterminat entre els anys cinquanta i els seixanta. Pel que fa als exiliats, aquests eren “els seguidors de Franco als que van haver de fer fora del país”. A hores d'ara, un ja comença a comprendre per què ara es passa curs arrossegant cates.
Les llacunes educatives són insondables, però com destaquen els investigadors de l'estudi que ens ocupa, el concepte de memòria històrica apareix subjecte a una fèrria politització. Al cervell comú de l'Espanya de les autonomies, bullen 17 interpretacions diferents, i ja ningú no es posa d'acord ni ho intenta. No hi ha millor generador d'odi cec que la ignorància apresa a les aules. Per desgràcia nostra, però sobretot per als joves espanyols, allò que revela l'estudi no ens hauria de sorprendre, ja que, més que un trencament amb el passat, el que assenyala és una continuïtat vergonyosa i interessada. El 1969 va tornar per primera vegada a Espanya l'escriptor valencià Max Aub, després de passar 33 anys exiliat a Mèxic. Va deixar escrits les seves impressions, la majoria negatives, a La gallina cega, un diari despietat que encara cou per la gran quantitat de veritats que conté.
Durant la breu estada d'Aub al tristament irreconeixible país dels seus amors, li va explicar un matrimoni alemany -historiador de l'art ell, poeta ella-, que en un viatge per Úbeda li van preguntar al jove sagristà que els feia de guia a l'església on va morir Sant Joan de la Creu, que com va morir el sant. La resposta del religiós: “Ho van afusellar els vermells".
Amb això ja queda tot dit. Encara que, en honor a la veritat, no cal passar per alt que l'home més ric del món, Elon Musk, acaba d'acusar sense cap mena de rubor el “comunisme” del distanciament de la seva filla trans. A tot arreu couen faves. - lavanguardia.com
Al cervell comú de l'Espanya de les autonomies, bullen 17 interpretacions diferents,
ResponEliminaY es así. No hay más. Pero nosotros mismos sabemos poco de nosotros mismos, porque lo oscuro no se ha explicado jamás, no interesa. No sabemos quien de nuestros presidentes firmó sentencias de muerte. Sólo que el cabo si que lo hizo. No sabemos cuántos presidentes tuvo la primera república, ni porqué fracasó.
El problema no son las 17, que lo son, somos nosotros en primer término, que nos hacemos trampas al solitario.
Hi ha molta ignorància dels fets Miquel. I molt desconeixement.
EliminaEl llibre no em va fer el pes però alguns fragments em van semblar molt interessants
ResponEliminaEl sentit d’un final
Aquest és un dels problemes centrals de la història, oi senyor? El tema de la interpretació subjectiva contra l’objectiva, el fet que ens calgui saber la història de l’historiador per tal de comprendre la versió que se’ns exposa.
(pag 20)
- La Història és la certesa que es dóna just quan les imperfeccions de la memòria encaixen amb les inconsistències de la documentació.
-Ah, sí? D’on ha tret, això?
-Lagrange, senyor. Patrick Lagrange. És francès.
(pàg 25)
-La Història són les mentides dels vencedors -vaig contestar, una mica massa precipitadament.
-Sí, ja em temia que diria això. En fi, mentre recordi que també són els autoenganys dels perdedors...
(pàg 24)
I em temo que nosaltres sabíem ben poc de temes cabdals del passat històric, com ara les guerres carlistes, les bullangues, la Jamància o la Setmana Tràgia, més enllà de quatre coses sense profunditat. Sempre se suposa que els joves han de saber 'allò que nosaltres sabem i creeim que han de saber'. Per no parlar de l'actualitat, situació de països emergents, coses així.
ResponEliminaNo en sabiem res, teniem 15 anys. I amb 15 anys s'està per altres coses més quotidianes, més fútils, per més conscienciació que és pugui tenir.
EliminaI he escoltat molts disbarats i errors de gruix en boca de gent suposadament qualificada, historiadors, per exemple, per altra banda, poca gent ha llegit Max Aub, crec, més enllà de quatre coses.
ResponEliminaMax Aub i altres, hi ha molta literatura pero poc llegida.
EliminaEl llibre és de Julian Barnes, que no ho he posat. Per cert, això de què els estudiants, encara més si son grandets, no en tenen la culpa... a nosaltres ens explicaven moltes ximpleries i alguns i algunes miràvem d'informar-nos, tot i que també els 'altres' ens informaven a mitges o malament, he, he.
ResponEliminaBarnes és una autoritat en la materia, pel que diuen.
EliminaDe disparates reinterpretando la historia vamos sobrados en una época en que cualquiera tiene libre acceso a la información que desee. Otra cosa es donde busque esa "información".
ResponEliminaLa astracanada más fuerte que he escuchado nunca la soltó una señora levantina, que aseguraba que el valenciano no tenía nada que ver con el catalán, ya que era el idioma que hablaban las primitivas tribus ibéricas del levante cuando llegaron aquí los cartagineses.
¿ Y nos extrañan los "terraplanistas" y su delirio?. A mi no.
I els terraplanistes són irreductibles, no els convenceràs per més arguments i raons que els hi donis. Rajoy deia que la nación española tenia 3000 anys, i en té 500 més o menys. Clar que Rajoy o M.Rajoy era els dels 'hillillos de plastilina', ara que fa 20 anys del Prestige.
EliminaPara el bien de España, y de la humanidad, Rajoy nunca debió salir de Pontevedra. tampoco el Cascos de Asturias, vaya dos incompetentes.
EliminaUbeda, con sus monumentos renacentistas, me cuesta creer que el sacristán se confundiera , se quedó con el turista. Me encanta las aceitunas, que ofrecen gratis en la consumición. Fue una zona muy roja en la guerra, no te puedes fiar
ResponEliminaEn Úbeda estaba el dia en que murió Paquirri. Igual si que el sacristán se quedó con el turista.
EliminaVamos a ver, un sacristán es un seglar y punto, no tiene por qué tener ni el certificado de estudios primarios. Otra cosa seria si hubiese sido un sacerdote.
EliminaPero la ciudad vive del turismo,además del olivo,saben mucho de su ciudad,incluso hacen de guias,he estado varias veces y conozco gente.Pasa igual en Córdoba, cuando joven hacía de guía me ganaba algún dinero,de estudiante y previamente me había preparado bien.Hoy día el Cabildo de la Catredal da el certificado para hacer de guía
Elimina