English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean

L'EMPRESARI INEXISTENT


Un home ha encastat aquest matí el seu vehicle, carregat amb dues bombones de butà, contra la seu del PP al carrer Gènova de Madrid. La policia ha confirmat haver detingut el conductor, identificat com Daniel Pérez Berlanga, un aturat de Terol de 37 anys. L'arrestat ha reconegut davant la policia que l'ha fet perquè ha perdut totes les seves propietats i culpa al partit de la seva situació.
Segons ha confirmat l'alcalde de la localitat de Bronchales, on residia el conductor, l'home portava aturat gairebé dos anys després del tancament de l'empresa del seu pare, per a qui treballava. A més, l'edil també ha destacat que l'home té antecedents per depressió fa ja entre 10 i 12 anys.
La noticia té el seu què, en primer lloc han dit que era un empresari arruinat i no ho era, ara, com és de Terol i es veu que no existeix, deu ser l'empresari inexistent, a més a més, el maldestre empotrador de segon cognom es diu BERLANGA que no deixa de tenir la seva guasa. La seu del Pp remodelada en negre per Barcenas i que estava feta a prova d'allunatges resulta que no estaba gaire ben protegida atès el citröen Xsara ha entrat fins a dins el vestibul (lo cargamos todo deia la seva propaganda fa anys), la vigilancia de la Policia Nacional a l'exterior debia estar fent el sigaló, i a més a més els del Pp no podran cobrar els danys causats si no poden presentar les factures de les obres a l'aseguradora, obres que com deia es veu es varen pagar en negre. 
Tot plegat, digne de Berlanga, i és que és ben cert que Espanya és diferent. I a tot aixó Don Mariano encara no ha fet a hores d'ara cap declaració, suposo que l'ùnic que el deu haver preocupat és si l'indicent de l'allunatge, els afavoria o els perjudicaba de cara a la opinió pública. Mesquinesa política obliga.
Només falten les declaracions del Ministre de l'Interior mossèn Fernandez Díaz dient que el Sr.Pérez Berlanga és un perillos terrorista anarquista i comunista.

LES BOMBOLLES QUE VENEN


Si llegiu aqui, i aqui, sembla que en ve una de ben grossa, i no és la rifa de Nadal, en ve una de grossa de bombolla vull dir, de bombolla a punt de fer un pet com un glà. no les bombolles etèries d'en Pep Bou. Sinó les bombolles reals que ens durán en poc temps, camí del pedregar, llevat d'Espanya que va bé i ja ha ha abandonat la crisi, malgrat estar a punt d'entrar en recessió i tenir un 2015 per davant molt negre on anirem enrrere de nou. Però aixó Mariano Rajoy no ho sap, o no ho vol saber, o  no vol que ho sapiguem.

QUAN DOMINIQUE VA TROBAR A ROBBIE


A vegades passen coses petites que són alhora molt grans i que a banda de provocar-nos un somriure, donen credibilitat a la espècie humana, capaç de cometre autèntiques atrocitats però també actes petits, senzills però importants que ens demostren que potser no tot està perdut i encara tenim remei com a societat.

La història va començar quan Dominique Harrison-Bentzen, una estudiant de 22 anys de Preston (Anglaterra), va acabar a l'altra punta de la ciutat sola, de matinada i sense diners. Davant d'aquesta situació, un indigent que la va veure, es va oferir a donar-li els diners que havia aconseguit aquell dia, tres lliures (quatre euros), perquè la noia pogués tornar a casa. Harrison no va acceptar els diners, però davant d'aquest gest, la noia va decidir explicar aquesta història a través del Facebook.

Segons informa el 'Daily Mirror', aquest indigent també havia ofert la seva bufanda a una dona que tenia fred i havia tornar una cartera a un home que l'havia perdut. Després de quatre dies buscant-lo, Harrison el va trobar i va descobrir que aquest home, de nom Robbie, portava set mesos vivint al carrer. Per tal d'ajudar-lo, la noia va crear una web per recaptar diners sota el lema "Si tots li donéssim a en Robbie les tres lliures que ell em va oferir, la seva vida seria molt millor". La web va arribar a col·lapsar-se pel gran nombre de visites i la noia assegura que en només 24 hores va aconseguir unes 14.000 lliures (17.000 euros). Avui, a falta de 17 hores perquè es tanqui el recapte, està a punt d'assolir l'objectiu de 40.000 lliures (50.000 euros). La noia també ha creat una pàgina de Facebook.

Ja sé que sembla el guió d'una pel·licula de Frank Capra i podria ser una història perfecta per il·lustrar l'esperit nadalenc o un anunci de la rifa de nadal i totes aquestes beneiteries; però no és res d'aixó, simplement una bona persona, Dominique, va ajudar a una altra bona persona, Robbie. Així de senzill, així de bonic, així d'humà.

EL REREFONS DE LA OPERACIÓ PANDORA


Si en aquest món hi ha alguna cosa intrínsecament perversa, dolenta, és, sens dubte, l'Estat, i si voleu trobar terroristes cerqueu-los allí, no us deixeu enganyar, són els Estats els autèntics terroristes. En aquest enllaç hi ha una reflexió interessant on es pregunten que hi havia darrera de la Operació Pandora, i crec que el diagnòstic és molt encertat. Nomès hi havia la prepotència terrorista d'un Estat desconcertat, acoquinat, lo qual el fa encara més perillos per els seus subdits.

DE QUI ÉS EL CARRER?

Fraga amb Carrero  Blanco - 

El secretari general del PSOE ha interpel·lat al president del Govern, Mariano Rajoy, a la sessió de control d'aquest dimecres: "Només li falta recuperar aquella frase franquista de 'la calle es mia'. Aquesta frase va ser pronunciada el 1976 pel llavors vicepresident i ministre de Governació, Manuel Fraga Iribarne. El secretari general del PSOE és massa jove i apunta a pipiolo, no és gran cosa més que una agradable i fotogènic somriure i darrera hi ha el buit absolut i encefalograma pla, i sinó al temps.

Quan Fraga va pronunciar aquesta frase, Franco ja havia mort i el cap de l'Estat era el rei Joan Carles. El president del seu Govern, Carlos Arias Navarro, i el seu vicepresident i ministre de Governació, Manuel Fraga Iribarne, qui en una etapa anterior havia estat ministre d'Informació i Turisme, aleshores, sí, sota el jou del General Franco. Fraga, qui mai va simpatitzar amb les posicions sindicals ni esquerranes, va prohibir tot tipus de manifestació, i va encunyar la frase "la calle es mia", davant les queixes per la repressió policial. Segons creia i deia Fraga, els carrers no pertanyien al poble, sinó a ell, com a ministre de Governació que representaba l'Estat.

La frase potser la havia d'haver atribuit Sánchez a mossen Fernandez Diaz que gràcies a la llei mordassa, serà seu el carrer, el nostre ordinador, el mòvil i el que faci falta, podrà espiar-nos impunement, aturar-nos i trencar-nos la careta si li abelleix, tot això en nom de la llei l'ordre, Déu i la seva democràcia.

De qui és el carrer? dels ciutadans? no ho tinc tan clar, dIria que ara en comptes de Fraga, el carrer es del Sr. Fernández Diaz. Per cert que al març de 1976, quan Fraga va dir això de que el carrer era seu, es van produir els lamentables successos de Vitòria en què la Policia Armada va matar a trets a cinc obrers en sortir de l'Església de Sant Francesc d'Assís i va ferir a més de 100 persones, o els de Montejurra, amb dos morts i diversos ferits tirotejats per militants de l'extrema dreta internacional, davant la passivitat de l'amo del carrer, que era, va ser i ho va seguir sent fins a la seva mort, franquista i feixista, i criminal de guerra per afegit, i fins i tot criminal de pau. Res! coses de la 'modèlica' transició espanyola.

CONVERSES PARCIALS


Alguns aforismes són fragments de converses - reals?, retòriques? - amb presència només d'un dels interlocutors: Quan destronaren Faruk a Egipte, un viatjant de comerç em deia molt assenyadament:
Ser rei, avui, és una equivocació.
A vegades, la intervenció ve replicada fora del terreny del diàleg, una altra manera de dir-hi la seua el mestre Fuster:

Als pobles encara  hi ha alguns nietzscheans, reressagats o instintius. N'he conegut un que afirmava:
La pietat és un vici dels déus.
... però aquest propendia al sarcasme.


CPI: pag . 137,.2 - Aforismes Joan Fuster.

EN NOM DE QUIN DÉU?


Existeix un plaer innegable en saber que el que es fa no té cap base real, que dóna el mateix fer un acte que no realitzar-lo. No obstant això, en els nostres gestos quotidians contemporitzem amb la vacuïtat, és a dir, alternativament i de vegades a la vegada, considerem aquest món com a real i irreal. Barregem veritats pures amb veritats sòrdides, i aquesta amalgama, vergonya del pensador, és la revenja del ser normal. No són els mals violents els que ens marquen, sinó els mals sords, els insistents, els tolerables, aquells què formen part de la nostra rutina i ens minen meticulosament com el temps. 
Té raó Cioran, però tambè ens marquen els mals violents, malgrat la reiteració els dilueixi i els faci suportables. L'assassinat ahir de 132 estudiants i  9  professors a Pessawar en nom de déu, és dels mals sords, sòrdids, per la seva bestialitat amparada en nom de no sé quin Déu. No arribaré a entendre mai com es pot matar ningú, i menys encara a innocents em nom d'un déu, no importa de quin déu. De fet aquest suposat déu dels talibans pakistanis és l'excusa, és la violència per la violència, matar per matar, pel plaer de matar, sense  motiu real, ni raó real, sense penediment... heus ací l'home en pur estat salvatge.

L'ESTAT CONTRA GRUPS ANARQUISTES?, O NO!


Els mossos d'esquadra han començat a quarts de cinc de la matinada un gran desplegament policíac en diversos indrets de Catalunya, entre els quals l'anomenada Kasa de la Muntanya del barri de la Salut de Barcelona, i han fet onze detencions, entre les quals un bomber, segons la CUP de Barcelona. Als detinguts, segons la policia, els atribueixen atemptats amb artefactes explosius, però no precisen quins són aquests atemptats. Avui al matí els agents escorcollen alguns domicilis i locals, en cerca de gent presumptament vinculada amb aquesta organització. L'operació s'inscriu en el cas Pandora, la coordina l'Audiència espanyola, per ordre del jutge Javier Gómez Bermúdez, i diu que és contra el 'terrorisme anarquista'. També es fan actuacions policíaques a Madrid.

Segons fonts de la policia que cita l'agència ACN, no hi haurà un desallotjament de la Kasa de la Muntanya; el desplegament té l'objectiu de fer-hi un escorcoll i practicar-hi detencions.

Uns fort desplegament d'agents de la brigada mòbil dels mossos d'esquadra s'han desplegat pel voltant de l'edifici i impedeixen d'acostar-s'hi. També s'hi ha desplaçat la guàrdia urbana per regular el trànsit. A quarts de vuit hi ha hagut una protesta d'unes quantes desenes de veïns que ha tallat la Travessera de Dalt. Després de la intervenció de la policia, s'ha reobert al trànsit.

L'operatiu policíac es duu a terme simultàniament en diversos punts de Barcelona, de l'àrea metropolitana i també de Madrid. Com a mínim, a Barcelona, a més de la Kasa de la Muntanya, hi ha hagut escorcolls aquest matí als ateneus llibertaris dels barris de Sant Andreu i de Poble Sec.

No dexa de ser curiós que siguin els autèntics terroristes els qui persegueixen suposats terroristes anarquistes. Ah! i digueu-me mal pensat, o gat escaldat, però tota aquesta inùtil i fugissera parafernàlia em sona a un anti, o contra 'Podemos' i el moviment llibertari a veure que trobem, i sinó ja ens ho inventarem. Per cert, aquests 300 mossos  movilitzats en la operació, deuen ser els que trobava a faltar servidor el dia de la ventada, possiblement perquè aquest cos represiu policial es dedica nomès a això, a reprimir, a fotre als ciutadans, i ara a més a més amb patent de cors amb la llei mordaça. Heus ací la il·lusió de la llibertat de la que ens parlava Zappa.



ESGOTAMENT PER EXCÉS DE SOMNIS


Si poguéssim conservar l'energia que prodiguem en aquesta successió de somnis realitzats nocturnament, la profunditat i subtilesa de l'esperit arribaria a proporcions insospitades. L'argument d'un malson exigeix un malbaratament nerviós més extenuant que la construcció teòrica millor articulada. Com, després del despertar, recomençar la tasca d'alinear idees quan, en la inconsciència, estàvem immersos en espectacles grotescos i meravellosos, i deambulàvem a través de les esferes sense l'obstacle de la antipoètica causalitat?. Durant hores vam anar semblants a déus ebris i, sobtadament, quan els ulls oberts suprimeixen l'infinit nocturn, hem de tornar a enfrontar-nos, sota la mediocritat del dia, amb un afartament de problemes incolors, sense que ens ajudi cap dels fantasmes de la nit. 

La fantasmagoria gloriosa i nefasta haurà estat doncs inútil; el somni ens ha esgotat en va. En despertar, un altre tipus de cansament ens espera; després d'haver tingut escassament temps per oblidar el del vespre, restem aquí enfrontats amb el de l'alba. Ens hem esforçat hores i hores a la immobilitat horitzontal sense que el cervell aprofités absolutament res de la seva absurda activitat. Un imbècil que no fos víctima d'aquest malbaratament, que acumulés totes les seves reserves sense dissipar-en somnis, podria, possessor d'una vigília ideal, desintrincar tots els replecs de les mentides metafísiques o iniciar-se en les més abstruses dificultats matemàtiques.
Després de cada nit estem més buits: els nostres misteris, com els nostres tot, han fluït en els nostres somnis. Així la tasca del son no només disminueix la força del nostre pensament, sinó també la dels nostres secrets ...

E.M.CIORAN - Breviari de putrefacció

HA CAIGUT UN ARBRE, S'HA TRENCAT UN PAISATGE


El paisatge ja no el veurem mai més igual, són milers, sí, milers, els arbres caiguts. Es tardarà anys a netejar el bosc que serà ja d'una altra manera. La majoria de camins estan tallats i s'ha de passar per on es pot amb el perill de que encara caigui algun que altre arbre. Les fotos que veureu a continuació són del bosc de Can Deu i del cami de Bonvilar que va de Matadepera als camps de golf.

Perquè us en feu una idea, la foto de portada i la de sota està presa exactament al mateix lloc, fa quatre anys.

                   
el mateix paisatge abans de la ventada





I emmig d'aquest desastre, i no és la primera vegada, ha florit la ginesta el més de desembre. La naturalesa és aixi, que hi farem.



Ginesta


Bosc de Can Deu


Bosc de Can Deu


Bosc de Can Deu


Bosc de Can Deu



Carretera que du a Bonvilar


la mateixa carretera on s'entreveu l'asfalt





EL FALLIT FITXATGE DEL BUITRE


Li deia l'altre dia en un comentari a miquel, que a la tauleta de nit tinc sempre una llibreteta i un llapis, la tinc per si en despertar, a banda de memoritzar-lo vull escriure el que he somiat durant la nit per no oblidar-ho. Somiant he resolt el final d'una novel·la que no sabia despert com acabar-la, somiant ha sorgit més d'un poema o haiku, o histories com 'el Taxi d'Essaouira'. El somni d'aquesta nit no ha fet falta apuntar-lo a la llibreta, estaba ben nitid a l'hora de llevar-me....

"Una vegada el Barça va voler fitxar al 'Buitre' que és com li deien a Butragueño l'exjugador del Real Madrid. Va ser després d'un partit que els juvenils del Real Madrid varen disputar al Marroc, concretament a Casablanca i m'ho va explicar personalment Ramón Mendoza 'Mon'.
Un sabadellenc, que va ser president del Centre d'Esports Sabadell, Rafael Arroyos fou la persona a qui el Barça va encarregar que sondegés al Buitre i intentes fitxar-lo:

Els fets varen succeïr de la següent manera: A la tornada cap a Madrid en un Fokker, Arroyos i el Buitre, de comú acord varen anar al servei, alli aixecaren la trampeta del sostre i passaren a l'interior de l'aparell i d'alli a l'ala dreta on es pogueren asseure tranquil·lament i fins i tot veure el paisatge per la trampeta de l'aleró.

Malgrat insistir Arroyos durant tot el viatge, no va aconseguir convencer al Buitre, que era molt merengón, i ja a punt d'aterrar a Madrid, Arroyos i el jugador desferen el camí fet a l'inici, on en sortir del servei ja els esperava Ramon Mendoza amb un cabreig monumental. Arroyos no és va immutar, i es va limitar a dir-li a Món. 'No ha podido ser, es todo tuyo'"

.... fins aqui el somni d'una nit de tardor.


UNA OBSCENA MENTIDA


La crisi econòmica ha fet que algunes famílies no arribin a final de mes, però que encara més arribin "justetes" i "no puguin permetre's extres" en les seves despeses. Davant d'aquesta situació i amb vista al Nadal, el psicòleg educatiu Jesús Francisco Javier Ramírez i el pedagog Valentín Martínez-Otero han incidit en la importància de "dialogar" amb els nens i ajudar que comprenguin la situació.

"És clar que els nens es sentiran malament, no només si no reben regals, sinó també si el regal que reben no és el que ells tenien pensat --ha assegurat Ruiz, en declaracions a Europa Press-- i això és més normal del que pugui pensar-se, perquè no són poques les famílies que directament no poden ni tan sols menjar". En aquest sentit, tant el psicòleg com el pedagog han coincidit en la importància de fer partícips de la situació econòmica als nens per ajudar-los a "racionalitzar" el problema. Martínez-Otero ha recomanat que el diàleg amb ells es dugui a terme "en termes comprensibles" que estiguin "adaptats a la seva edat i circumstàncies". De fet, ha suggerit com a exemple, que "després d'haver-hi pocs diners, també els Reis d'Orient es veuen més limitats i estan obligats a fer un repartiment més apropiat de joguines", en el cas que siguin nens molt petits.

El que acabeu de llegir no és més que la justificacio d'una bestiesa, possiblement de la bestiesa més gran que els pares poden cometre amb els seus fills. La farsa dels Reis de l'Orient i tot el que comporta, possiblement sigui l'ùltima mentida amb que uns pares enganyen als seus fills i segurament és la mentida més cruel, de les que fan més mal. No entenc que opinen i que aconsellen aquest psicòleg i aquest pedagog, el que haurien d'aconsellar als pares és a dir la veritat a la mainada i deixar-se de l'enderga aquesta dels Reis de l'Orient o el Pare Nöel, tot això que no és més que una mentida, una bruta i asquerosa mentida. Enganyar als nens és greu, molt greu, i la nit de Reis, on els pares se senten terroristes de la felicitat (segons deia Mafalda), no és més que això, una obscena mentida, que es sevgueix perpetuant any rere any per vergonya de pares i fills.

El dia que els meus pares em varen dir qui eren en veritat els reis, vaig deixar de creure per sempre més en ells i en els Reis.

MISSATGE? O CRIDA


El bloc Ciudad Seva porta a terme un ingent i encomiable treball de recopilació de contes, poesia i literatura en general. Succeeix que de vegades es pot trobar en els dos contes curts com es el cas dels que vénen a continuació, una més que sospitosa coincidència, i és que algú va copiar a algú i aquí l'han enxampat.

Mensaje

Thomas Bailey Aldrich (1836-1907)

Una mujer está sentada sola en una casa. Sabe que no hay nadie más en el mundo: todos los otros seres han muerto. Golpean a la puerta.

Llamada

Fredric Brown (1906-1972)

El último hombre sobre la Tierra está sentado a solas en una habitación. Llaman a la puerta...

LA REPÚBLICA S'HA QUEDAT SENSE CAFÈ


Vindrà la mort i els ulls m'arrencarà
veuré llavors un altre firmament
la finitut es un vaixell varat
l'hortalissa que menjo no te cucs
el silenci s'impregna de clarors
la mort és purament, un canvi més.

*

La mort ha vingut avui a les sis del matí i s'han endut Joan Barril. La vida és una putada en el millor dels casos. Aquest poema de Vinyoli voldria ser un bri d'esperança de que hi ha quelcom més enllà, però sabem que no és aixi. En la mort de Barril si que coincidirà tothom en lloar la seva figura com a persona, profesional i escriptor, i serà una lloança sincera, no de les de quedar bé simplement per corporativisme o pel fet de que ha mort algú. 

La república s'ha quedat sense cafè.


LA XIRUCA I JOAN COROMINES


De Joan Coromines, la seva ingent tasca filològica sovint ens fa oblidar que al darrere dels volums del "Diccionari etimològic" o de 'l'Onomasticon Cataloniae' hi havia una persona... que de tant en tant relliscava a l'hora d'explicar mots impertinents. Un dels casos més comentats i alhora més exemplificadors de la "humanitat" de Coromines és la paraula xiruca, que considerava "mot d'origen incert, si bé se li veu una versemblant etimologia basca": I això malgrat que a la pàgina sencera que li dedicava al "Diccionari etimològic" també ens comentava, en el seu particularíssim estil, que a Echo, el 1966, "conversant amb un matrimoni basc (donostiarres) opinaren que no és basc". L'etimologia de xiruca, amb tot, no calia anar a buscar-la al basc, sinó a Tortellà (Garrotxa), on hi havia la fàbrica d'aquest memorable calçat que Coromines no es va cansar mai de portar. I, per exemple, al llibret del Centre Excursionista de Catalunya corresponent al 26è Campament General de Catalunya, que es va fer el juny de 1976 a Sadernes (Alta Garrotxa)... ...hi hauria pogut trobar la resposta. 

I és que a vegades recloure's a casa no es del tot bo, mal m'està el dir-ho, i això no treu ni un bri del respecte que sento per el Sr. Joan Coromines i la seva ingent tasca possiblement no prou valorada. He pensat en aquesta anècdota d'ell i la Xiruca avui que ha traspassat a Tortellà, Joan Fontfreda, el creador juntament amb el seu germà de la popular Xiruca, i no deixa de ser curiós, tantes voltes que hi va donar Joan Coromines a l 'origen etimològic del nom, i Xiruca, el nom de la bota és un homenatge a la Mercè, la mare d'en Joan Fontfreda anomenada afectuosament Chiruca. Ja es diu que el llegir ens fa perdre l'escriure, o potser era a l'inrevès l'escriure ens fa perdre l'origen de les xiruques.

AGAFA ELS DINERS I .....


"Davant la legió de sorpresos, ell insisteix que va actuar com li va ensenyar el seu pare. «Em diuen que podia haver agafat els diners i tirar el maletí a un contenidor, però jo no sóc així i, a més, a Déu no li hauria agradat», defensa. «Els diners no eren meus. Si tinc un cèntim, un dòlar, és el que tinc, però robar...». I igual que les històries de Nadal, la seva també va tenir un final feliç, i l'agraït propietari, un empresari de la zona, li va entregar 100 euros que el Pedro encara conserva intactes a la butxaca."

Això és el que explicava Pedro, el Nigerià que es va trobar un maletí amb 16 mil euros i el va entregar a la Policia. El que diu és molt bonic i l'honora, sembla tret d'una pel·lícula de Capra, i entenc que és així com s'ha d'obrar. El que no tinc gens clar és si en trobar-me en una situació igual a la de Pedro hauria obrat jo com ell, o m'hauria quedat el maletí i els diners, o possiblement retornat d'alguna manera el maletí (sense els diners, clar). No ho sé, a vegades en aquestes situacions fins que no t'hi trobes no saps com reaccionaràs, però deixeu-me que us ho pregunti a vosaltres?.... que farieu en una situació com aquesta?

3.419


Hi ha noticies que es publiquen mig d'amagatotis - mai en portada - o gairebè, si com a Lampedusa l'any passat mor tanta gent; aquestes noticies es llegeixen, la gent s'esgarrifa i l'endemà s'oblida, amb un parell o tres de pobrets! entremig. No crec que a aquests gairebe 3.500 immigrants els preocupés massa l'ebola o la malaria. Ara ja no els preocupa res, mentre aqui, els que estàn preocupats, són els del Govern de Madrid als qui nomès els preocupa expulsar quants més immigrants millor i de qualsevol manera, encara que siguin en camions d'escombreriesl i mirar que no els hi saltin per la tanca de Melilla, no sigui que molestessin als qui estan jugant a golf.
No els pugen en avions per retornar-los i els llencen des de dalt com feien els militars Argentins perqué no gosen, que ganes a més d'un no n'hi falten.
I és que la Mediterrània no és igual per a tots. 3.419 persones han mort intentant creuar el Mediterrani en el que va de 2014, de 207.000. És el mar on més flux migratori s'ha registrat, prop del 60% de les 348.000 persones que es van llançar als mars i oceans del món amb l'objectiu de migrar o buscar asil. Aquesta xifra l'ha revelat l'Alt Comissionat de Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR) aquest dimecres i ha advertit que la comunitat internacional està deixant de banda el seu objectiu de salvar vides enmig de la confusió entre els països costaners respecte a com reaccionar.
I és que a aquests països costaners els importen un rave els immigrants i les seves vides, llevat que sigui un xeic que vingui a Marbella amb el seu sequit i el iot.

Que bonics els immigrants
que venen per carretera
I quina nosa que ens fan
els que arriben en pastera.

*

EL REGNE DE LA IMPUNITAT

«Hops!, em vaig equivocar» o El regne de la impunitat -



Nota: Cada vegada que em retreuen que escric «difícil» contesto que, al meu parer, no escric difícil, ni tan sols escric per a gent culta; només escric per a lectors intel·ligents i faig el meu millor esforç per estar a la seva altura. Aquest breu assaig va dirigit només a aquells que són capaços de llegir més enllà de la lletra, és a dir, aquells que són capaços de buscar el «logos» més enllà dels fets i de les aparences. (Si hi ha d'aquests lectors d'aquí a deu anys, els recomano que comencin per llegir la data que consta al peu.) Els altres, poden continuar amb l'esmorzar.

En la meva passada vida d'arquitecte -no m'he jubilat, tinc 34 anys; simplement he canviat de professió-, en moltes obres he hagut de dirigir nombrosos grups d'obrers. Una obra de construcció és, en principi, una dictadura. A vegades és només una dictadura tècnica, altres vegades es converteix en una dictadura social, perquè, primer de tot, és part i reflex de la societat en la qual està inserida. Generalment aquests grups humans solen ser molt heterogenis i, com a tot arreu del món, solen ser homes pobres o amb serioses necessitats econòmiques. (Les necessitats econòmiques dels pobres sempre són necessàries per sostenir les necessitats econòmiques dels rics. Als països pobres i en els països rics.) La construcció és, a més, el sector econòmic de més risc juntament amb l'agricultura. Jo diria que, fins i tot, la indústria de la construcció és tan perillosa com la guerra, si llegim amb cura les estadístiques. Com en la guerra, com sempre, els grups humans que més arrisquen la vida són els pobres, especialment aquells que integren un grup ètnic marginal. Quan un obrer mor aixafat per una biga o per deu tones de terra o per caiguda lliure o per xoc elèctric, ningú li dedica discursos exaltant la seva contribució a la societat a la qual gairebé va pertànyer. Però quan un gran empresari o un polític que mai va arriscar la seva vida o la dels seus fills en el seu treball mor, sembla que la resta de la societat li devem el pa i la vida. Les frases més repetides afirmen la idea que «va servir tota la vida al seu país», quan més raonable seria dir que «el país li va servir tota la vida», raó per la qual els que més parlen de «la pàtria» sempre pertanyen a acomodats grups conservadors.

Ara, vegem una mica com s'administra la responsabilitat en aquesta activitat social. Segons els codis civils de molts països, «l'arquitecte és culpable fins que es demostri el contrari» És a dir, quan ocorre un «accident» en el procés de construcció o dins dels deu anys de construït un edifici, el responsable és el tècnic que va projectar i dirigir la seva construcció. Almenys que demostri que va donar les ordres correctes per evitar l'accident. La qual cosa és lògic: si un obrer, almenys en teoria, no està capacitat per advertir el perill a que s'exposa i, a més, «rep ordres» i ha complir-les, llavors només pot haver un responsable: aquell a qui la Llei li ha confiat la fe del seu coneixement i, a més, se li ha lliurat el poder de fer i desfer.

Moltes vegades en la meva passada vida com a projectista o director d'obres -les quals, he de reconèixer, mai van ser monumentals, però sí molt diverses, en diferents continents- he passat per moments d'alt risc, en els quals molts obrers van poder morir en un sol ensorrament, en la bolcada d'una grua de trenta tones empantanegada en el fang, en l'explosió d'un cub amb centenars de milers de litres d'aigua. En cap moment em va passar pel cap que si algú moria a conseqüència d'una ordre meva jo hagués pogut al·legar «error de càlcul» al meu favor. Tampoc seria un argument exculpatori per un metge o per a qualsevol altra professió. Per contra, un «error de càlcul» seria la prova de la nostra culpabilitat com tècnics responsables.

Raó per la qual si d'alguna cosa hem de mancar, aquells als quals la llei i la societat ens han conferit de cert poder, és de frivolitat a l'hora de prendre decisions en les quals està en risc la vida dels altres, la vida d'aquells que confien en els nostres coneixements i en la nostra serietat ètica, la vida d'aquells que són els únics que s'arrisquen per necessitats econòmiques -i no per aquesta moda frívola que practiquen aquells que van néixer sense problemes, anomenada «esports extrems» - en definitiva, per la vida dels més febles, perquè quan un pobre mor sol morir amb ell el futur dels seus fills també.

Si sortim dels exemples professionals i ens referim a activitats diàries que qualsevol realitza amb riscos i responsabilitats, podem analitzar un moment l'aparentment senzilla activitat de conduir un cotxe. Suposem que anem per una autopista i, per una breu distracció, sortim cinquanta centímetres delnostre carril. Sense advertir-ho, toquem lleument a un motociclista i aquest cau sobre les tanques de contenció o li toca en sort alguna altra desgràcia i es mor.

Què faig en aquest cas? M'aturo, i baixo. Arriba la policia i una dotzena de testimonis. Jo començo a argumentar que el motociclista anava molt ràpid, que es va passar al meu camí i va xocar contra el meu cotxe. No obstant això, la policia o els testimonis em demostren que hi ha unes marques de gomes del meu cotxe dins del carril paral·lel, amb la qual cosa demostren que la culpa va ser meva.

Vaig fins a les marques i, davant semblant evidència, reconec el meu error.

-Hops!, Em vaig equivocar -dic.

-La propera vegada em diu el policia- tracti de posar més atenció.

-Així serà - contesto jo i me'n vaig.

Me'n vaig impunement.

L'escena es resol de forma absurda, em diran. No obstant això, observem-la, així funcionen les coses quan el que condueix és un home al qual la societat o el «sistema social» li ha conferit una gran part o gairebé tot el poder. Per descomptat que cada vegada que aquest home es salti les normes més bàsiques de la responsabilitat, la moral i la justícia dirà -i ens convencerá- que ho ha fet per salvar la responsabilitat, la moral i la justícia. És el que un kierkegaardià de mala fe diria una "suspensió ètica» La vella i criminal fórmula de «els fins justifiquen els mitjans» s'ha transformat en «els fins coneguts sempre són els mitjans d'altres fins per conèixer-los» La diferència d'escala en els efectes humans, transforma l'absurd en obscè, un crim en un genocidi imperdonable. Amb la diferència, és clar, que els crims menors se solen castigar, mentre que els genocides sempre obtenen el «descompte per a majoristes» -quan no s'en surten gratis.

Si tornem als exemples anteriors, on no hi ha fraccions de segon per pensar sinó dies i mesos sencers per calcular i preveure riscos de vides humanes, seria d'igual grau d'impunitat que un arquitecte o un enginyer enviés a la mort a deu obrers a un pou o una bastida mal calculat i, davant el desastre, el calculista reconegués, impunement, «hops!, em vaig equivocar» i tot seguís igual: l'obra en construcció i la vida del tècnic irresponsable com si res hagués passat. Al cap i a la fi els obrers eren uns pobres nois, no tenien grans cognoms -perquè els grans cognoms mai arrisquen la seva vida en una obra o en una guerra- i, sobretot, perquè van morir heroicament per la construcció d'un país. Perquè els discursos ètics que justifiquen la impunitat dels que manen sempre estan a l'ordre del dia. I són tan emocionants que fins i tot donen ganes de morir per la pàtria -no importa si tot és mentida o, simplement, «un error de càlcul»


© Jorge Majfud The University of Georgia, juliol de 2004

EL RISC DE L'EXEGESI


El crític pot acabar creient que l'obra que comenta ha estat escrita exclusivament perquè ell hi exerceixi el seu demolidor ofici de comentarista crític i àcid. Això es referiria al crític literari, teatral o artístic en general, el critic de l'obra maldestre de Govern, com és el meu cas ahir, sap que aquesta nefasta gestió ha estat feta contra ell, perquè els Governs com les religions han estat creades només per fotre l'home, aquesta és la seva principal i gairebé única missió a la terra.

AMB EL CUL.... CONSELLER


Que no estem en aquest país de fireta preparats per a qualsevol tipus de fenomen meteorològic que s'escapi una mica de la normalitat, és palès i ja ho sabem. Sabíem que no estàvem preparats per quan plou molt, quan neva molt, si fa molt de fred, o molta calor, i a partir d'avui ja sabem que no estem preparats per si al Vallès bufa la tramuntana. 
Mossos d'esquadra, com de costum quan passa alguna cosa missing, un cotxe hi havia entre Terrassa i Matadepera però com si no hi fos, deixaven seguir cap a Castellar del Vallès, atès no es podia baixar cap a Sabadell, però en arribar a Can Font la Policia Municipal - suposo que de Castellar - tenia tallada la carretera i deia que n'hi havia per una hora i mitja. O sia que ens havien deixat entrar en una ratera. Encara sort que en tornar enrere ja es podia baixar cap a Sabadell. 
La gestió doncs, nefasta, suposo que el Conseller de donde vengo o de donde soy a hores d'ara per dignitat i decència ja haurà presentat la dimissió, ell, i els altres irresponsables que hi poden haver d'haver gestionat amb el cul una tramuntanada. Ja he hagut d'anar a buscar al petitó a l'escola a Sabadell perquè sa mare no podia baixar a buscar-lo. 
Una hora però he aconseguit arribar fins a Terrassa, a partir d'aquí com tant l'autopista com la nacional anaven molt saturades he tirat cap a Matadepera. Se suposa que si a la sortida de Terrassa ningú de la oficialitat permanent em barrava el pas, la carretera estava oberta. Doncs no! No ho estava, i no hi havia ni mossos, ni policia municipal, ni guàrdia civil, ni policia nacional ni els espies del CNI del mossèn per barrar el pas i impedir caure en el cul de sac en què molts hem caigut. Però és que tornant de Can Font cap a Matadepera, a la cruïlla per anar cap a Sabadell que ja estava oberta, no hi ha via cap representant de la llei i l'ordre, i seguien passant cotxes cap a Castellar del Vallès. 
Dit curt i ras Conseller Espadaler, heu gestionat la ventada amb el cul. Plegueu ja inútil, i aneu-vos-en a l'Empordà a buscar tòfones ambivalves, vos i uns quants inútils més.

PODEMOS ÉS ETA, A TELEMADRID


Telemadrid ho ha tornat a fer, expliquen a eldiario.es. Si en el seu moment va estampar l'anagrama d'ETA sobre les cares de Zapatero i Rubalcaba, aquest cop la televisió pública madrilenya ha optat per afegir al logotip de Podem l'anagrama de la banda terrorista i el de Sortu, la formació hereva de l'antiga Batasuna ja la qual Telemadrid ha considerat habitualment part d'ETA tot i tractar-se d'una organització plenament legal.

La imatge s'ha pogut veure a la primera edició del Telenotícies d'aquest dilluns després d'una informació sobre l'onada de reaccions ocasionada per l'excarceració de diversos presos etarres. En aquest moment (minut 32 d'aquest vídeo), la presentadora de l'informatiu ha donat pas a una altra informació en què es feia referència a la notícia publicada en portada per ABC sobre el suposat suport de presos etarres a Podem per aconseguir una excarceració massiva. La forma d'il·lustrar aquesta informació a la pantalla que presideix el plató ha estat una combinació dels logotips d'ETA, Podem i Sortu.

Per si la idea que es pretenia transmetre no quedava clara, la peça sobre la notícia publicada a l'ABC ha aprofundit encara més: "les simpaties entre Podem i l'entorn dels proetarres són notaries", afirmava el locutor entre vídeos amb declaracions de Pablo Iglesias.

Mentrestant Millo s'entesta en anar a Brussel·les pel vídeo del Polònia; escandalitzat com està, potser per aixo no veu ni és queixa dels vídeos de Telemadrid contra Podem en aquest cas o contra Catalunya en més d'una ocasió, manipulats barroera i obscenament., Però que és pot esperar de Millo, és el que és perquè no pot ser una altra cosa, o sia res, com la resta d'apàtrides mentals del PPC.


   

PERIODISME


Va escriure un breu article justificant els fets de la setmana que començava a quedar enrere i el va enviar al director de La Santa Alfaguara. Anys abans, quan va ingressar a l'alcaldia, havia començat col·laborant en la diagramació i redacció de 'L'Aldaba', fins que l'alcalde el va clausurar el 1977, per crear La Alfaguara de Calataid, inspirada en la font que hi havia al pati central de l'alcaldia i en concordança amb el perfil més espiritual que pretenia imprimir al nou diari. 'L'Aldaba'
Fundada pel seu propi pare el 1952, en temps dels Medina, sortia un cop per setmana, sense colors i gairebé sense fotos. Amb la mort del doctor i la renúncia d'algun dels seus freqüents col·laboradors, 'L'Aldaba' va començar a canviar d'estil i, per moments, va augmentar els seus lectors. La lletra impresa impressionava molt a la gent que només coneixia la lletra manuscrita dels seus veïns, gairebé sempre dibuixada en una llibreta de magatzem. Per aquell temps, Basílides va aconseguir convèncer a l'anterior director de 'L'Aldaba', un vellet cec i gairebé sord, d'incloure una pàgina de prediccions astrològiques, com les que encara es veien en les revistes de moda que van arribar abans de 1962. I qui millor que ell mateix per a això, que tenia a casa un telescopi i sabia una mica de càlculs astronòmics? Mai ningú es va preguntar d'on sortien tals prediccions, i el director va oblidar aviat que l'autor era el nou empleat de tresoreria. 

Encara que, després de tot, el seu mètode era raonable, o almenys conseqüent amb la teoria dels quatre elements: si és cert que els nascuts sota un mateix signe hereten dels astres les mateixes característiques psicològiques i fins a la mateixa sort, llavors n'hi ha prou amb estudiar a una sola persona per signe per saber com és la resta de la humanitat i quines possibilitats té cada un en un futur immediat. Per exemple, Basílides sabia que la Nana era de Verge. Així que, quan la veia deprimida o ansiosa, escrivia, per a aquesta setmana: «Verge, cuidi la seva ansietat.» I després afegia algun esdeveniment concret: «rebrà una bona notícia en el camp laboral,» perquè sabia que determinat mes la seva mare li anava a augmentar el sou. També sabia que la dona del senyor Ferrando era Escorpí, i quan la veia una mica més provocativa que de costum escrivia en Escorpí: «En l'amor, necessitat de canvi ...» Per descomptat que mai va creure en l'astrologia, però almenys era honest , encara que un honest incrèdul: si tots els homes i dones de Verge no estiguessin deprimits aquesta setmana i a punt de rebre un augment de sou, si tots els homes i dones d'Escorpí no tinguessin la mateixa mala sort en l'amor, llavors l'horòscop no servia per al que diu que servia. I la culpa no era seva. 

A més, mai va caure en la gràcia de recomanar un número diferent de loteria per a cada signe, ni en el costum d'identificar un signe amb les habilitats artístiques i un altre amb les habilitats científiques, ja que havia notat ja, en les enciclopèdies, que els naixements d'artistes i de científics estaven escampats indiferentment per tot l'any. La veritat és que des de llavors es van vendre gairebé cent exemplars més, i mai ningú va quedar desconforme amb les prediccions de l'Aldaba, fins i tot quan llegien un signe aliè com a propi o quan Basílides s'equivocava en l'ordre. 

De passada, afegia fragments imprescindibles de Heidegger que treia de l'armari de rebost del seu pare, que espantaven tant a la Nana i el van privar de la salutació dels seus companys de treball.

«Al principi de la seva història, el saber absolut ha de ser un altre que al final. Certament, però aquesta alteritat no vol dir que en el començament [era la llum i] el saber de cap manera encara no fos saber absolut. Ben al contrari, justament en l'inici ja és saber absolut, però saber absolut que encara no ha arribat a si mateix, que encara no ha esdevingut un altre [o el mateix], sinó que només és l'altre. La resta: ell, l'absolut, és un altre, és a dir, és no absolut, és relatiu. El no-absolut no és encara absolut. Però aquest encara-no és l'encara-no de l'absolut, és a dir, el no-absolut no és d'alguna manera i malgrat això sinó precisament perquè és absolut, perquè és [tà] no-absolut: aquest no, per raó del qual l'absolut pot ser relatiu, pertany a l'absolut mateix, no és diferent d'ell, és a dir, no se'n va a dormir al seu costat, extint i mort. La paraula "no" a "no-absolut" de cap manera expressa alguna cosa que sent present per a si jeiés al costat de l'absolut, sinó que el no al·ludeix a una manera de l'absolut.

»(Martín Heidegger: Fenomenologia de l'Esperit. Curs del semestre d'hivern, Friburg, 1930-31. Edició de Der Mann ohne Eigenschaften, 1953. Traducció, introducció i notes: Heidi und seine Brüder, Heide und Heger.)»

Escritos Críticos

jorge majfu

EL SISTEMA FRANSISCU


Santiago, el pare, fill de Lluís de l'oli i la Maria de can cotillaire és molt despistat i desorganitzat, i a més a mes, a mida que ha anat acumulant anys s'ha agreujat el problema, i és que ho és un problema; el sonotone l'he repescat dues vegades de la bosa de la brossa, una d'elles quan ja l'haviem llençat al contenidor, les ulleres cada dos per tres desapareixen i poden tornar a aparèixer al lloc més insospitat del pis. L'Atroven que és un inhalador i té un volum relativament considerable va desaparèixer juntament amb un mitjó i no se n'ha sabut res d'ells mai més. I així podria anar afegint danys col·laterals produïts per el seu despiste.
Fransiscu, el fill, que nomès és ja el noi del Santiago, també és molt despistat i desorganitzat. Curar el despiste és molt difícil en ser genètic, però la desorganització en Fransiscu ha aconseguit superar-la. Es tracte d'imitar a Descartes i tirar de mètode, de sistemàticament seguir uns rutines tan senzilles com: deixar les claus sempre al mateix lloc en arribar a casa,  el mòbil o les ulleres. Rutines tan senzilles, com per exemple treure el pa d'esmorzar del congelador després de prendre cafè pel matí a primera hora. Fins no fa gaire era Nuria que és l'ordre personificat, qui cada dia m'havia de recordar que treies el pa,  atès se m'oblidava. Doncs amb aquest sistema s'ha acabat el problema i cada día trec el pa quan pertoca.
Li he explicat al Santiago un munt de vegades el meu sistema anti desorganització, més no me'n surto (avui he hagut de repescar de nou el sonotone), i no me'n surto, més que res per que oblida fàcilment i cada dia que passa més, les coses immediates, com alguna recomanació d'aquest tipus, que va sopar el dia abans, o si avui toca Champions o lliga.
En canvi recorda amb una enorme i detallada nitidesa fets de la seva infantesa, joventut o de quan la guerra, que t'ho pot narrar fil per randa amb tota mena de detalls. Suposo que és normal, encara que a vegades treu de polleguera atès de la mateixa manera que quan els nanos comencen amb el perquè?  t'hi treuen, ell et pot preguntar el mateix tres o quatre vegades en un lapse de temps molt curt, tu, li dones la resposta cada vegada, i al moment t'ho torna a preguntar.
Doncs això desorganitzats del món mundial, empreu el Sistema Fransiscu i trobareu sempre les coses al seo lloc, però abans les hi haureu de deixar.

DELS CARRONYAIRES


“No és lluny el dia que el problema econòmic ocuparà el seient del darrere, que és on ha de ser, i que el cor i el cap seran ocupats o reocupats pels nostres problemes de debò, els problemes de la vida i de les relacions humanes”. Això escrivia l’any 1946 John Maynard Keynes, un dels economistes més influents del segle XX. Ho feia mogut per una convicció: “L’avarícia és un vici, la pràctica de la usura és un delicte i l’amor al diner és detestable […]. Tornarem a valorar els fins per damunt dels mitjans i a preferir el que és bo al que és útil”. Malauradament cap dels seus pronòstics ha estat tan profundament errat com aquest.
Avui la lògica econòmica marca el ritme de les nostres vides i imposa, amb unes pretensions semblants a les de la física del segle XVIII, la convicció de la naturalitat de les seves tendències, que s’autojustifiquen amb l’aureola de necessitat que Newton presentava la seva llei de la gravitació universal.
Keynes no podia aleshores ni endevinar les fatídiques conseqüències a què el fonamentalisme del creixement econòmic abocaria la totalitat del planeta. Avui, ja totes les dades ho confirmen: la distància que separa els ingressos dels poquíssims que estan al capdamunt de la jerarquia econòmica respecte de la multitud que està al capdavall és abismal i insalvable. Les persones que formen part de l’1% més ric de la població mundial són gairebé 2.000 vegades més riques que el 50% més pobre. I la desigualtat no deixa de créixer, com si només obeís al seu propi impuls, i de posar en perill l’aspiració il.lustrada i emancipatòria a una societat més igualitària i fins i tot els fonaments de la democràcia.
Alguns economistes de prestigi ho han denunciat darreramentde manera descarnada, com el premi Nobel Joseph E. Stieglitz, a The Price of Inequality (2012), o Thomas Piketty, ambLe capital au XXI siècle (2013). Fins i tot alguns dels pensadors més rellevants de l’actualitat s’han fet ressò d’aquesta situació, que ha de ser denunciada i combatuda, com ha fet Zymunt Bauman en un llibret de lectura imprescindible: La riquesa d’uns quants beneficia tothom? (Arcàdia).
Bauman considera, a més, que la crisi actual no ha fet sinó incrementar aquesta tendència, ja que “el creixement descomunal de les fortunes del 0,1% de la societat té lloc, per acabar-ho d’adobar, en una èpocad’austeritat sense parió per a la majoria del 99,9% restant”. I la perspectiva és pessimista, perquè el futur immediat “presagia una desigualtat encara més profunda i dura, una situació encara més precària i, per tant, més degradació, més disgustos, més afronts i més humiliació”.
Aquesta desigualtat creixent s’ha volgut justificar amb diversos arguments: com una tendència natural que privilegia i beneficia els més forts; per la suposada eficiència de l’elitisme o per la normalitat de l’exclusió; i sobretot pel que alguns anomenen la teoria del degoteig, d’acord amb la qual els descomunals ingressos, primes i beneficis extra dels màxims responsables de les grans societats mercantils i corporacions transnacionals, així com l’enriquiment dels més grans empresaris, hauria de permetre la creació d’empreses i llocs de treball i la generació de riquesa. Però aquesta expectativa és empíricament falsa: l’increment de la desigualtat mostra inequívocament que això no passa. O, perdir-ho amb Bauman: la riquesa d’uns quants no beneficia tothom, sinó només als pocs que s’enriqueixen. En el fons, com ell mateix planteja, “el que està en joc, no és la producció de riquesa, sinó la seva distribució”. Aquest és el problema. Un problema d’una magnitud planetària i d’unes dimensions tan devastadores que reclamen un canvi profund en el sistema, però també en les formes de vida.
“La difícil situació que hem descrit”, escriu Bauman, “és conseqüència sobretot d’haver substituït el desig humà, massa humà, de la convivència basada en la cooperació amistosa, la mutualitat, el compartir, la confiança, el reconeixement i el respecte recíprocs per la competició i la rivalitat, la manera de ser derivada de la creença que l’enriquiment fomentat per la cobdícia de la minoria és el camí que porta al benestar de tots”. Avui parlem delsmercats com si fossin un poder anònim o una mà invisible. Però no ho és: com diu Bauman, “potser, efectivament, és invisible, però no hi ha gaires dubtes sobre qui és l’amo d’aquesta mà i qui en dirigeix els moviments”. Només cal pensar en els noms propis que s’han beneficiat de les targes opaques de Caja Madrid o de la rapinya de Bankia. És exactament el mateix que denunciava el 1939  un personatge de John Steinbeck en la seva celebèrrima novel.la El raïm de la ira,un llibre que torna a tenir una esfereïdora actualitat: “He de pensar. Tots hem de pensar. Ha d’haver una manera d’aturar tot això. Això no és igual que un tornado o un terratrèmol. Això ho han fet els homes, i és dolent”.
Perquè aquesta desigualtat, ara ja insostenible, és fruit d’una cobdícia insaciable i d’una corrupció omnipresent i sistèmica, la màscara econòmica i social d’un egoisme letal, voraç i carronyaire. Denunciar-lo i enfrontar-s’hi no és ingenuïtat ni bonisme ni superioritat moral ni radicalisme, sinó, a hores d’ara, una necessitat: és oposar-se a la deriva letal del sistema econòmic contemporani. És acomplir allò que Emmanuel Lévinas, el filòsof més important del segle XX a judici de Bauman, considerava l’exercici propi de la raó: “preveure i guanyar per tots els mitjans la guerra”. Perquè això, i ara no hi ha dubtes, és una guerra. La guerra.

Publicat a ‘La Vanguardia’ per Xavier Antich el 13 d’octubre de 2014

LA TORRE DE LA MORT


Llegeixo que l'estudi d'arquitectura internacional '1Week1Project' ha proposat un projecte que barreja l'art polític i la denúncia macabra amb l'objectiu d'elaborar la primera 'fossa comuna' del Mundial  de Qatar 2022. Es tracta d'una estructura vertical formada per enormes blocs de pedra que creix a mesura que van morint els obrers de la construcció dels estadis, col·locant-se així un bloc per cada treballador mort.
El mateix Govern de Qatar ja va reconèixer el maig d'aquest any que, des de la seva designació com a seu el 2010, més 1000 treballadors han mort durant la construcció dels quatre estadis de futbol que Qatar utilitzarà per a la celebració del Mundial a 2022. La majoria dels morts procedíen del Nepal. Al febrer d'aquest any, l'estadística de l'informe elaborat pel Comitè de Coordinació Pravasi nepalès, una respectada organització de drets humans que compila llistes dels morts usant fonts oficials de Doha, va fixar la xifra en 400.


Els experts afirmen que, si continua aquest ritme de mort de treballadors per les condicions laborals a què estan subjectes, la torre aconseguiria una altura de quilòmetre i mig, longitud més gran que la de tots els gratacels de la zona. A més, calculen que les morts que es poden produir abans de la celebració del campionat rondarien les 4.000.
Aquests fets els vaig comentar ja en un escrit el passat més de març

Qatar que a banda de subvencionar - per dir-ho finament - a la FIFA, financia tambè al terrorisme islàmic i de més a més patrocina al FC. Barcelona. No se a que esperen per retirar de la samarreta del Barça aquest sinistre patrocini.