"Mai en la meva vida he estimat a cap poble ni col·lectiu, ni al poble alemany, ni al francès, ni al nord-americà, ni a la classe obrera, ni a res semblant. En efecte, només estimo als meus amics i l'únic gènere d'amor que conec i en el que crec és l'amor a les persones." Deia Hannah Arendt, reflexió que podria compartir perfectament, com ho podria fer amb la frase següent de Theo Angelopoulos: "No aniré a cap manifestació nacionalista, sota cap bandera. Sé que aquesta opció em predisposa a ser la primera víctima. Perquè seré sempre un estranger."
Sempre he estat un estranger i això em manté viu diu Jaume Plensa. És com aquests llibres a què tornes una i altra vegada, i cada vegada ho fas de forma diferent. Una cosa semblant passa amb l'escultura. No es mou, ho fas tu. És el lloc al qual sempre pots tornar. No sóc competitiu, mai ho he fet amb altres artistes. A cadascun sempre l'he considerat com una illa. Cada ésser humà és únic amb una geografia delimitada dins d'un oceà comú. Jo sóc una illa més, molt emocional, de manera que la meva obra sempre respon a la meva vida. No sóc diferent, però tampoc pot ser d'una altra manera. No intento ser el que té la veritat, perquè, ¿què és la veritat? Ara bé, em molesta la veritat oficial, el que se suposa que és el que s'ha de dir o el que s'ha de defensar si vols ser-hi. El meu sempre ha estat un camí paral·lel i crec que ha funcionat bé per trobar el que buscava. A vegades tot és molt senzill, i no cal grans escrits ni anàlisis profundes, es tracta només de ser sincer amb un mateix. Com diria Víctor Canicio: lo bue si bre cuatro veces bre.
No puc renegar del que vaig escriure sobre l’artista, però ara soc incapaç de l’elogi. Em decanto cap al blasme i el vituperi. Josep Maria Fonalleras parla en el seu article d'avui a el periódico, de les portes de Plensa, que s'han instal·lat al Liceu, que semblen inspirades en les estatues de la fotografia. De fet no ens hauria de sorprendre, Plensa es repeteix constantment, insistentment, estèticament, poèticament....
De vegades, amb determinats artistes, ens passa el mateix que a sant Pau quan va caure del cavall. Ho veiem tot diferent, després d’una il·luminació. Vivíem subjugats per una obsessió i, de sobte, ens encega una llum que ens fa veure la realitat d’una altra manera. Des d’aleshores, una vegada recuperats de l’ensurt, tot el que consideràvem excels, poètic, magnífic, innovador i fascinant se’ns torna banal, trist i prosaic i repetit. A mi em va passar amb Jaume Plensa, després de veure un documental sobre la seva obra i els seus projectes. No puc renegar del que vaig escriure en la subjugació, però ara soc incapaç de l’elogi. Em decanto cap al blasme i el vituperi, que són característics de la fe del convers. Amb això vull dir que potser llavors no era tan bo com pensava ni ara és tan execrable, la seva obra, com em sembla.
Tot plegat ve a tomb per aquestes portes del Liceu que acaben d'estrenar, que són tot el contrari del que ha de ser una porta, i que practicament sempre estaran obertes perque seràn un pont, perquè s'elevaran fent un homenatger al món dels escenaris. Plensa, això si, saps construir el relat com pocs artistes contemporanis. Es igual que a aquestes alçades estiguem una mica tips de caps enigmàtics en l'horitzó o d'esferes que construeixen un univers simbòlic, en una operació que té més a veure amb l'enginyeria i la tracta dels artesans, que no pas amb l'excelencia estètica. És igual. La qüestió és poder dir que aquestes Constel·lacions del Liceu són un alfabet que representa una harmonia que celebra la gran diversitat del món. A mi, ja em perdonaran, em fan pensar en la reixa d'aquelles segones residencies que tenen un jardí amb aquells fabulosos gnoms de terracota policromada. Les portes d'acer inoxidable pesen una barbaritat i seran una icona i "dialogaran amb l'edifici", que és, de fet, el que més li agrada a Plensa, dialogar amb els edificis i dialogar amb el món més contemporani. I tot això i tot allò.
Sempre he estat un estranger..."
ResponEliminaCorrecto, un "charnego internacional", eso es lo que somos.
Tots som estrangers i tots som xarnegos. Pero hi ha gent com Plensa qiue es capaç de trascendir d'aquest estadi i ser de tot arreu, encara que les portes del Liceu no m'acaben de fer el pes.
ResponEliminaVa estar anys que no li feien gaire cas, per aquí, i ara, Plensa fins a la sopa, coses del país. Fins a la sopa... de lletres, he, he.
ResponEliminaUn acudit de iaia, si se'm permet. Però, i les portes QUÈ?
ResponEliminaSobre les portes, les lletretes Plensa i així eviten que es fiqui gent marginal als porxos, sobre el tema estètic no hi entraré perquè tot és relatiu i els gustos canvien. Seran portes 'amb marca'. Pel que fa al senyor Plensa, la promoció dels darrers temps ja em resulta pesadeta, sempre fa una mica el mateix, per cert. Va passar amb Subirachs, aquí tot va a modes. Fa ja molts anys una professora de pintura que vaig tenir es queixava del poc ressò de Plensa aquí, quan a l'estranger ja era molt valorat, jo, aleshores, ni sabia qui era, ara s'ha tornat l'artista de culte del moment, passa com amb els poetes. Després passem a l'altre extrem i resulta que estaven 'sobrevalorats', en aquest context opinar de forma lliure és difícil, estem molt condicionats, ens agradi o no, per les propagandes, encara que siguin propagandes elitistes. Aquests caps que fa em provoquen una mica de basarda, també.
ResponEliminaL'art i la literatura son una mica com la borsa, les coses pugen i baixen
ResponEliminaAmb Plensa em passa com amb en Subirachs, (a qui vaig conèixer i tractar personalment); Subirachs creia fermament amb el que feia, com Plensa, això no vol dir que comparteixi del tot la seva obra.
ResponEliminaAixò no ho negaré però tots dos han tingut èxit i han fet calaix, aquest no és un tema menor, Subirachs criticava la continuació de la Sagrada Familia fins que el van col·locar allà i també es repeteix força durant una època. Un altre tema és que l'obra agradi o no, que depen de molts factors, o que tingui o no un reconeixement 'oficial' i es puguin guanyar molt bé la vida amb la seva tasca, hi ha gent interessant que no té la mateixa sort, però això passa amb tot. Vendre's també és important. Iranzo era bon perruquer però potser al meu barri n'hi ha de millors, no sé si m'explico.
ResponEliminahttps://www.llegir.cat/2022/09/el-museu-can-mario-de-palafrugell-exposa-lobra-de-josep-maria-subirachs/
ResponEliminaPer si vols anar a Palafrugell, he, he
ResponEliminaCom no hi vagi amb la bici. Subirachs era d'una austeritat extrema, fins i tot vivia i dormia a la Sagrada Familia quan estava al càrrec del temple.
ResponElimina